Dingen waar ik mij in opnaai: volksraadplegingen

Bestaat er een beter wapen voor de “paraplupolitiek” dan een volksraadpleging?

“Oh, is het volk niet blij met de uiteindelijke beslissing? Ze hebben nochtans zelf gekozen in een referendum!”, wast de politieker zijn handen in onschuld.

Momenteel zijn ze in Antwerpen bezig met een referendum voor het Lange Wapper scenario. Ze schamen zich daar nog niet! Eerst zitten ze bakken vol geld uit te geven aan allerhande studiebureaus die al dan niet tot gewenste resultaten kwamen, om daarna toch nog geen beslissing te kunnen/durven nemen en dan maar “het volk te laten beslissen”. Als ze maar de verantwoordelijkheid kunnen wegschuiven en hun eigen postjes kunnen beschermen.

Met alle respect, maar “het volk” zijn geen experten in de materie! Als ik een of andere ziekte heb, ga ik ook niet de straat op en wildvreemden laten beslissen welke pillen ik moet pakken. Neen, ik ga daarvoor naar de dokter. Ik ga daarvoor naar de apotheker. Mensen die daarvoor gestudeerd hebben. Mensen die weten waarover ze spreken.

Sommige mensen zullen zich misschien goed geïnformeerd achten, maar de realiteit is dat de enige info waarover de modale Jan met de pet beschikt, gedoseerde en door de media en belangengroepen gemanipuleerde info is. Informatie die in geen geval de basis kan zijn om tot een juiste beslissing te komen.

Bah, politiek. Veel gewapper, weinig wind.

Een Reactie op “Dingen waar ik mij in opnaai: volksraadplegingen

  1. de nagel op de kop

Geef een reactie

