Mensen waar ik mij in opnaai: zelfverklaarde biersommeliers

De gustibus et coloribus non est disputandum. Een waarheid als een koe bij de hoorns gevat! Ik ga het dan ook niet hebben over mensen die graag Rodenbach drinken en toch beweren bierkenner te zijn.

Neen, want ook al smaakt dat specifieke bier naar mijn mening alsof het al eens gedronken is, blijkbaar zijn er mutanten die dit wel kunnen binnenhouden.

Maar gewone stervelingen die beweren dat ze elke pils op smaak kunnen herkennen, zijn onnozelaars!
“Ah, ge hebt alleen Cristal, doe mij dan maar ne cola”. Dwaas! De volgende keer giet ik het wel in een Stella glas, en wordt het met smaak opgedronken!

Dat je Kasteelbier kan herkennen naast Geuze Lambic kan ik inkomen. Dat je het lijstje aangevuld met Duvel probleemloos kan afwerken ook. Maar van zodra je verschillende pilsen(!) zonder keuzemogelijkheid moet benoemen, dan val je als zelfverklaarde biersommelier door de mand! Hard!

9 Reacties op “Mensen waar ik mij in opnaai: zelfverklaarde biersommeliers

  1. Ik peins dat je hier toch wat kort door de bocht gaat. Zelf drink ik bijna nooit pinten, maar ik zal er toch makkelijk 2 of 3 herkennen en benoemen.
    Ik ken ook meer mensen die diepvriessmaak niet proeven, of bewaarmiddelen in fruitsap dan mensen die dat wel smaken, maar dat wil niet zeggen dat ik die vermaledijde bocht binnenworm!
    Ik kan zelfs blindelings zeggen in welk zwembad ik ben aan het gevoel (en smaak) van het water. Dat is trouwens getest geweest met 100% correctheid.

    Fantastisch vind ik wel je logische brutaliteiten.
    1. Smaken verschillen –> niemand mag Rodenbach goed vinden
    2. Smaken verschillen –> iedereen proeft even slecht verschillen als ik wat betreft pils.

    of anders opgesteld

    premisse1 : iedereen heeft eigen voorkeuren.
    premisse2: mijn voorkeur is: geen rodenbach
    conlcusie: niemand heeft voorkeur voor rodenbach.

    dat is een beetje het equivalent van iets als:
    p1: er zijn veel planeten en manen in de ruimte
    p2: vanuit hamont-achel kan ik momenteel de maan niet zien
    c: mensen die zeggen dat ze de maan gezien hebben zijn vuil jeanetten.

    Oh, en “Degustisbus”, is dat het taalkundige equivalent van “oversmaak”?

    met irritante grijns,
    jt

  2. En toch, en toch, en toch… Ik sta aan de kant van niggle. Blind proeven van pilsbier is ontzettend moeilijk en ook al beweert iedereen wel dat hij zijn favoriete pils kan herkennen, weinigen slagen daar ook echt in.

    Misschien eens een testje organiseren? 😉

    Trouwens, “Ah, ge hebt alleen Cristal, doe mij dan maar ne cola”? Wat voor kameraden hebt gij eigenlijk niggle?

  3. Woeps, gebrek aan spatie aangepast.

    Het is trouwens Beringen-Paal tegenwoordig JT. En gezien de regio van waaruit jij opereert, neem ik aan dat je Rodenbach met de papfles hebt meegekregen.

    Ocharme 😉

  4. Kind & Gezin had toen wel eens mogen ingrijpen!

  5. zoals in mijn reactie vermeld ben ik eigenlijk geen bierdrinker. Wat niet zo handig uitkwam toen ik preses was, maar een mens moet wat… Dus houd ik me onledig met functioneel binnenkappen.
    Vandaar dat ik over pinten niet zo straf veel uitspraken doe. Over zwembadwater en logica des te meer. Maar daar zie ik niet zoveel reactie op.
    Ik ben dus ook niet zo’n Rodenbachfan. Vooral omdat ik daar het brandend zuur van lijk te krijgen na consumptie van grotere hoeveelheden. En ik ben niet echt een mens die lang met een vol glas blijft rondlopen.
    Doe mij dus maar een cola light!

  6. En ik was me net deze week nog aan het afvragen of ik nu de enige mens zou zijn die Rodenbach zooo lekker vindt, vooral na een fietstocht op een warme zomerdag.

  7. Toch even een repliek geven op JT :-). De kans is groot dat ik er spijt van ga krijgen, maar wie niet waagt, niet wint.

    Daar gaat ie:

    Ik kan goed aannemen dat veel mensen verschillen kunnen proeven tussen pilsen. En ook beter dan mij. Maar een echte zytholoog kent de objectieve karakteristieken van een bier, en kan deze ook herkennen en benoemen. Een zelfverklaarde bierkenner daarentegen, laat zich te zeer leiden door subjectiviteiten.

    “Dit vind ik de slechtste uit de reeks, dat MOET wel Heineken zijn”. HA! Laat me niet lachen.

    En over uw logica-toepassing, die volgens mij onder Propositielogica valt, valt ook te discussieren.

    premisse 1: iedereen heeft eigen voorkeuren
    premisse 2: mijn voorkeur is: geen rodenbach

    Als 1 dan 2: als iedereen eigen voorkeuren heeft, is mijn voorkeur “geen rodenbach”.

    Ik zie hier geen brutaliteiten/graten in.

    Mogelijks heb ik niet de meest toegewezen woordkeuze gebruikt, of links of rechts een smiley moeten toevoegen, maar laat duidelijk zijn dat iedereen van mij Rodenbach mag drinken. Ik zal het gewoon nooit begrijpen dat het met smaak wordt opgedronken ;-). En dan zwijg ik nog over de Grand Cru…

  8. hahaha
    best gelijk Niggle 😉
    ik ben nooit erg fan geweest van pils maar kon wel telkens het verschil proeven tussen Hoegaerden, Brugse Witte of het witbier van Haacht. EN kon ik proeven of’t van den tap was of uit het flesje. Maar ik dronk dat vroeger dus wel veel (niet overdreven maar was toch mijn voorkeurbier). Nu zou ik dat wsl niet meer kunnen zeggen gezien ik het laatste jaar bijna enkel trappisten of abdijbieren degusteer en noch pils noch witbier me nog echt kan smaken.
    Tussen de verschillende pilsen zelf heb ik nooit echt veel verschil geproefd dus. Ik kan wel zeggen welke pilsen me het minste smaken/smaakten en welke me wel telkens konden verfrissen, maar onderling welke maes of jupiler was… enkel dat verrekte Bavik herken ik uit de duizend met zijn ranzige pindasmaak *YUCK*

    Laatst bestelde ik een La Trappe Quadrupel, was even geleden, ik proef… *yuck!* wat een verrekte zurige smaak! Ik zeg ‘sorry, maar volgens mij is dit een Rodenbach derivaat ipv La Trappe. Ze beweerde dat ze juist had ingeschonken maar kon het niet zeggen omdat ze het flesje al had weggedaan, wat bleek: er stond Rodenbach Grand Cru (noch erger idd dan de gewone!) naast La Trappe! Wat ook een echte schande is als je’t mij vraagt! Heb toch mijn La Trappe gekregen

  9. Neem van mij aan dat IEDEREEN die beweert zijn biertje blind te herkennen met veel kans door de mand zal vallen.
    3 jaar gelden deden wij op vraag van een café-eigenaar een pilstest met 6 sororten pils.
    Géén enkele persoon herkende de Jupiler.
    Weet je welk bier er best in de smaak viel ?
    Bavik !
    Niet overtuigd op vrijdag 11 juni kan je een vergelijkende blindproeverij van wittekes meemaken in Zottegem.
    Alle info binnenkort op http://www.bles.be
    Geroen.

Geef een reactie

