Nutteloze weetjes en spinnenvreters

Dankzij Robin Wauters is de site unnecessary knowledge bij mijn favorieten terechtgekomen.

Ik hou van dergelijke “nutteloze” weetjes. Sommige weetjes zjin trouwens helemaal niet zo nutteloos, zeker niet als je een fervente quizzer bent, of een Trivial Pursuit-adept. Zoals de namen van de 3 wise monkeys.

Toch vraag ik mij af hoe zulke weetjes aan het licht komen. Vooral de “statistiek-weetjes”.

Zo is er het weetje dat 27% van de vrouwelijke loterijwinnaars hun lotje in hun BH verstoppen . Hoe kunnen ze dat weten? Zijn ze gaan zoeken?

Sommige weetjes lijken mij ook door de occasionele flauwe plezante toegevoegd. Zoals het kip zonder kop overleeft nog 18 maanden hoofdloos – weetje. Volgens mij kan zo een beest niet 18 maanden zonder eten of drinken. Of het nu nog een hoofd heeft of niet.

Onder beide categorieën valt dan weer het weetje dat 76% van alle mensen verzonnen statistieken gelooft.

En dan zijn er nog de weetjes die ik al eerder hoorde, maar weiger te geloven. Zoals “een mens eet gemiddeld 8 spinnen op in zijn leven”.

Ze verklaren dit dan door spinnen die tijdens uw slaap in uw mond kruipen, waardoor je ze ongemerkt zou opeten. Maar volgens mij zitten er gewoon her en der wat spinnenvreters dat gemiddelde op te trekken.

2 Reacties op “Nutteloze weetjes en spinnenvreters

  1. De kip heeft wel degelijk zo lang geleefd zonder hoofd, dit omdat de eigenaar van de kip deze voedde dmv een tube er in te wringen met voedsel-achtige supplementen (iedere dag). Nu moet men al wel behoorlijk creepy zijn, om dit vol te houden voor 18 maanden.

    De spinnen mythe is regelrechte onzin, een spin kruipt van nature niet in donkere, vochtige, tochende plaatsen. Maar het echt grappige aan het spinnenverhaal is dat dit is opgericht om aan te tonen dat er veel onzin rondging op internet (zie http://www.snopes.com/science/stats/spiders.asp )

  2. Na korte research blijkt het kippenverhaal nog waar ook (http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_the_Headless_Chicken)!

Geef een reactie

