Den Tour

De Tour De France heeft mij nooit geïnteresseerd. Wielrennen in het algemeen heeft mij nooit geïnteresseerd.

Waarom niet? Wie zal het zeggen. Ik zie het plezier niet van een hele namiddag naar een fietsende massa te staren, welke berg ze dan ook moeten trotseren.

Daarnaast heb ik wielrennen als sport nooit gesnapt. Het is een ploegsport, maar toch is enkel individuele winst mogelijk en belangrijk. Ploegen veranderen van naam van zodra er een andere sponsor de beurs open trekt.

Dan heb je ook de dopingperikelen. Nu, ik ben nog net naïef genoeg om te geloven dat er nog wel degelijk “zuivere” renners mee doen aan de Tour, maar ik ben ook cynisch genoeg om te geloven dat enkel die “gebruikers” met de slechtste dokters ook werkelijk betrapt worden.

Ik ben er ook van overtuigd dat de tourorganisatie hier hand in eigen boezem moet steken, en zich gewoon moet realiseren dat zulks een parcours niet haalbaar is voor een gewone sterveling.

Ik zal dan ook niet snel een halve dag verlof pakken, gewoon om “naar de koers” te kunnen kijken. Mijn collega daarentegen stond een half uurtje geleden zijn laptop aan te moedigen om snel af te sluiten en is vertrokken, iets later dan de coureurs.

Wielrennen interesseert hem dus wel, muziek iets minder.

5 Reacties op “Den Tour

  1. Voor een niet-wielerliefhebber slaat ge de nagel toch behoorlijk op de kop met de analyse dat de Tour niet haalbaar is voor gewone stervelingen. Waarom moeten die jongens nu absoluut drie Alpencols over in één rit? Dat is inderdaad bijna niet doenbaar zonder doping. Langs de andere kant: zolang het om winst en verlies gaat zullen er valsspelers zijn, of er nu één, drie of twaalf Alpencols per rit zijn. Wielrennen is dan wel de meest gecontroleerde sport, maar ik ben zeker dat het in sommige andere sporten minstens even erg is.

  2. Ik ben er ook vrij zeker van dat er in andere sporten ook doping gebruikt wordt. Deze nota wou ik ook nog opnemen in mijn post, maar blijkbaar vergeten…

  3. Ik ben het hier precies niet mee eens. Volgens mij is de tour ten opzichte van 50 jaar geleden niet zoveel zwaarder geworden (zou dit eens moeten opzoeken voor zeker te zijn). Het grote verschil is dat het nu gewoon allemaal sneller gaat. Maar vroeger beklom men ook meerdere cols per rit in de bergen. Voor gewone stervelingen zijn zulke ritten haast onmogelijk. Maar het gaat hier wel over topsporters en niet over gewone stervelingen.

    Een stuk klassiek muziek componeren op het niveau van Mozart, of gitaar spelen a la Jimi Hendrix of Django Reinhart (met slechts drie vingers) is ook niet voor stervelingen weggelegd.

    Nu, dat iemand wielrennen niet leuk vindt om te kijken, dat is persoonlijk. Zelf denk ik dat het vaak te maken heeft met “het niet zien” van de sport. Dit is zeker geen verwijt en is voor iedere sport zo. Laat het me zo stellen.

    Iemand die zelf gitaar speelt (om in die sfeer te blijven, hoewel ik daar niets van af weet) zal waarschijnlijk virtuoos gitaarspel veel beter weten te waarderen dan iemand die wild is van de Venga boys. Voor deze laatste is dat gitaargetokkel misschien zelfs saai.

    Doch, iets interesseert u of iets interesseert u niet. En dat is voor ieder anders.

  4. Die gitaarvirtuozen zijn meestal ook gedopeerd als ze een meesterstuk schrijven zulle 😉 .

  5. Tja, wat moeten we dan concluderen … 🙂

Geef een reactie

