there is only one Sylvain

Gisteren naar CPeX  geweest in de Velinx in Tongeren. Ik had mij laten overtuigen door een fan van het eerste uur.

Juist ja, enige overredingskracht was nodig. Ik ben namelijk nooit een fervente radio-beluisteraar geweest waardoor ik “het leugenpaleis” enkel ken van “horen zeggen”. Daarenboven stond de tv variant zeker niet met stip gemarkeerd in de tv-gids.

Dus ja, ik heb mij laten overhalen.

Het publiek had zowat de samenstelling die ik verwachtte. Die-hard Stubru luisteraars en humolezers, ongeschoren als levenswijze en met door nostalgie, en het recente terugkeer van CPeX op Humo’s Pop Poll gedreven hoge verwachtingen.

Eerste fronsen van de wenkbrauwen begon bij de bonnen. €1,70 voor een pintje! Uit een plastiek bekerke!? Met een twijfelachtig grote schuimkraag!? Ik heb veel kritische blikken gespot bij het ontvangen van de drankjes. Opmerkingen als “die hemme precies dikke vingers daar achter den toog” waren regelmatig hoorbaar. Maar soit, tis CPeX mannen! De Clement zal dat allemaal wel goedmaken.

Een volle zaal stond vol ongeduld te wachten, en wanneer de Clement, de Sylvain en den Dave (ter vervanging van Vette Swa, die in een Thaise gevangenis zit) opkomen zat de sfeer er dan ook al in.

CPeX is eigenlijk muzikaal theater. Het optreden was van begin tot eind ingestudeerd. Wat trouwens geen verwijt is. De teksten van de nummers zijn mij niet bekend (ik ken enkel hun 2 bekendste nummers een beetje, Dikke Lu en Vinde Gè Mè Gat), maar tussenin was het af en toe wel grappig. Zeker als je voorstander bent van Peulengaleis-humor.

Voor mij waren de covers in de set de hoogtepunten. Zo was er de Amy Winehouse meets Deep Purple cover van Rehab (met een “Smoke on the water” sausje). “The Passenger” van Iggy Pop werd dan op grappige wijze afgebroken en uiterst geslaagd was de AC/DC cover van “A Whole Lotta Rosie”, waar het trio ook weer even hun muzikale kunne demonstreerde!

Dus ja… ik heb geen spijt dat ik geweest ben, maar 1 keer is genoeg.

En nu naar de cantus.

Een Reactie op “there is only one Sylvain

  1. Even een kleine correctie: het is “Vettige Swa”, niet “Vette Swa” 😉

Geef een reactie

