No Use For A Name – 11/04/08

Gisterenavond nog eens voor een trip down memory lane gegaan door het bijwonen van de No Use For A Name show in Hof Ter Lo in Borgerhout. Optreden georganiseerd door Get A LiVe en Heartbreaktunes.

Lokale “helden” Flatcat mochten zorgen voor de opening, maar ik heb ze gemist. Jammerrrr…

Tourbuddies van NUFAN was de band Far From Finished. Mij volledig onbekend. Aan het begin van hun show dacht ik: “hmmm, wat houdt die zanger zijn blikje bier vreemd vast…”. Iets later zag ik de onvolgroeide rechterarm van de zanger. Hij leek mij nochtans te jong om van de thalidomide-generatie te zijn.

Muzikaal zat het wel in orde. Niks speciaal, iets wat vele andere bands ook doen. Een singalongke hier, een oi oi oike daar,… tja. Ze kregen het publiek af en toe toch mee, dus misschien ben ik gewoon oud aan het worden. De drummer moet wel wat beter opletten waar hij slaat. Het is op het vel van uw drum te doen, niet op de micro die er langs staat!

Dan No Use For A Name. Man, wat was ik vroeger fan van deze band. Vreemd genoeg is dat zowat een van de enige bands waar ik nooit enige merchandise van heb gekocht. Buiten de cd’s dan.

Op 1 april van dit jaar is hun 9de studio album uitgekomen met de titel: “The feel-good record of the year”, en na 2 mindere successen, wordt dit album naar voor geschoven als een terugkeer naar het geluid van “making friends” en andere succesplaten.

No Use For A Name braken omstreeks 1994 door tijdens de volle doorbraak van punkrockmuziek. Hun nummer “Soulmate” heeft enkele jaren later zelfs als eerste nummer van een band op het Fat Wreck label met MTV-rotatie, waarmee ze in grote mate hebben bijgedragen aan het succes en verdere doorbraak van het genre.

Chris Sifflet, gitarist van de Foo Fighters, is nog een tijdje gitarist geweest bij NUFAN en heeft meegewerkt aan het succesvolle “Making Friends” en is naar Foo Fighters vertrokken na de opnames van “More Betterness”.

Hun huidige bassist Matt Riddle is de originele bassist van Face To Face, die momenteel een reunietournee bezig zijn en te zien zullen zijn op Groezrock. Riddle zal dan niet aan de bas staan, aangezien hij in 1996 bij Face To Face is vertrokken na een ruzie met zanger Trever Keith. Ik begrijp Trever, ik vind Matt ook maar ne aap.

Good Charlotte komt trouwens ook naar Groezrock! Zou Paris er dan ook bij zijn? Als support voor haar “vriendje” Benji?

Terug naar NUFAN. Gisteren gingen ze voor de zekerheid en speelden ze vooral oude nummers. Hun vorige plaat “Keep Them Confused” kwam quasi niet aan bod, en van hun nieuwe plaat heb ik ook maar maximaal 2 nummers gehoord. Dus het optreden leek een beetje op een reunie. Nostalgie troef, alleen waren ze nu allemaal wat ouder. Maar de melodieën van Sly en consoorten blijven toch even sterk als ze altijd geweest zijn. Ze zijn dan ook de vaandeldragers van de melodische punkrock.

Goeie boel, maar pak Tony zijne hoed niet af, want dan wordt hij kwaad.

Bassist Matt bevestigde voor mij nog een keer zijn “aap-zijn” in de volgende situatie:

Crowdsurfer stoot de microfoonstandaard om van zanger Tony Sly. Roadie komt podium opgesneld om standaard terug op de pootjes te zetten, maar in de vlucht laat hij de microfoon verticaal staan. Dixit Matt: “HEY!? Do you get paid for this?!”. Ik zeg: arrogant.

Al bij al, goeie boel. Ik zal de nieuwe plaat wel eens beluisteren.

5 Reacties op “No Use For A Name – 11/04/08

  1. Hoi,
    Matt, de bassist, zei: “Do I get paid for this?” Waarom? Omdat, zoals je zei, de mic van Tony in het publiek lag en hij de lead zang voor 2 zinnen over nam. Inderdaad je wordt misschien wat oud…
    Groetjes.

  2. Daar ben ik eerlijk gezegd niet zeker van maar soit, details. Hij komt mij in elk geval over als (veruit) minst sympathieke van de band.

  3. Aap of niet, goed optreden al kan ik het niet objectief beoordelen wegens de te hoge nostalgie-factor. Maar wel genoten. (buiten het gemis aan “Father works the late shift…”)

    Wel raar dat het niet uiverkocht was, zijn er nieuwe punkrock-idolen, en zo ja wie ? (Niet Xink want die stonden een rij voor ons fier mee te luisteren)

  4. Het is niet veel punkrockbands gegeven Hof Ter Loo compleet vol te laten lopen. Ik geloof dat het Rise Against vorig jaar wel gelukt is. Maar ook Lagwagon, Good Riddance en zelfs Less Than Jake in de hoogdagen van punkrock kregen die zaal niet vol.

    Daarnaast trad die avond This Is A Standoff (ex-Belvedere) ook op in de Klinker in Aarschot en de dag erop was het RioRock (met Strung Out en Ignite), dus misschien dat er veel (jonger) volk een keuze moest maken.

    En de titel van dat nummer is “Secret”. Staat op “making friends”.

  5. Ach ja, wat maakt het uit wat hij zei.
    Het optreden op zich was dik in orde!
    Ik kijk alvast uit naar 10 mei, Face to Face op Groezrock…

Geef een reactie

