Die rokers toch, they crack me up.

smokingvorval.gif

Toen ik net begon te werken bij mijn huidige werkgever, konden de rokers nog steeds binnen hun ding doen. Weliswaar in aparte lokaaltjes aan beide uiteinden van de gang.

Later zijn ook deze lokalen vrijgesteld geworden van nicotine en de rokers naar buiten verbannen.

Direct gevolg waren groepjes rokers aan de ingang, platgetrapte peuken vlak voor de ingang, groepjes rokers aan de ingang van de garage, voetstappen op de muur van de garage, platgetrapte peuken aan de ingang van de garage, en dergelijke.

Aangezien dit niet zo goed overkwam voor klanten en andere, hebben ze nu weer een apart lokaaltje gekregen. Of moet ik zeggen: “bokaaltje”?

Iets verwijderd van de inrit van de garage en nog verder van de hoofdingang van het gebouw staat sinds vorige week een soort bushokje. Zonder dienstregeling, maar wel met een sigarettenlogo op het glas. Een logo dat zegt “hier roken”. Natuurlijk gemakkelijker dan de hele omgeving vol te plakken met “niet roken” klevers, met uitzondering van het nieuwe hokje dan.

De glazen cubicle roept bij mij herinneringen op aan mijn laatste zoo-bezoek. Telkens ik er voorbij kom heb ik zin om stukjes brood of grassprietjes door de spleten tussen de glazen platen te steken. Ergens vind ik het ook wel komisch. Is de roker een uitstervend ras dat hij zo tentoongesteld moet worden? Sommige hobbies vragen al wat moeite om vol te houden.

Sommige rokers weigeren ook om gebruik te maken van de bokaal en verstoppen zich achter wegwijzerzuilen of doen alsof ze een belangrijk telefoongesprek aan het voeren zijn en dus op de vlucht van de galm in de vitrine.

Komisch, zonder twijfel.

4 Reacties op “Die rokers toch, they crack me up.

  1. Als regelmatige bokaalbezoeker, onderschat het hoge “networking”-en groepsversterkend gehalte niet van de bokaal.

    Niet zelden gebeurt het dat problemen waar op de werkvloer niet over gesproken wordt hier wel tot uiting komen, idem met kansen en tips.

    Alleen is de regering het een beetje dubbel aan het aanpakken :

    Rokers moeten naar buiten, maar de branders (op terrasjes ed) mogen niet meer. Een algemeen rookverbod in de horeca in 2010 maar toch accijnzen blijven heffen dat het niet meer mooi is.

    Waar blijft de politieker die het in 1 keer illegaal verklaart ? (en in dezelfde adem drugs legaliseert maar wel onderhevig aan een stevige controle)

  2. Ach …

    Rook zoveel je wil, maar stoor er geen andere mensen mee. Enorm stinkende kleren, hoofdpijn en schrapende keel na een cafébezoek ZONDER alcohol, dat kan toch niet meer. Mijn nonkel werkt bij Nike Laakdal en je kan je voorstellen dat ze daar nog een stapje verder gaat. Het rookhokje staat extreem ver van het gebouw en is héél klein voor zo’n groot bedrijf. Mét uitzicht op de sportterreinen … 🙂

    En wat is er onlogisch aan het verbannen van de terras-branders? 100% energieverspilling vind ik die dingen! Leg een lekker dekentje? Net zoals de open deuren langs de winkelstraat … Net alsof we lekker energie moeten gaan verspillen om een roker te plezieren? Komaan!

    En de link met de accijnzen kan ik ook niet mee. Het is toch niet dat je iets wil verbieden of afbouwen dat je er geen belastingen meer mag op heffen? “We willen het roken ontmoedigen, dus maken we het gratis?”

    Haha! Hier spreekt duidelijk een verslaafde! Al kan mijn vriendin ook niet lachen met dat algemeen rookverbod … Dan heeft haar vent geen enkele reden meer om NIET op café te gaan! (stinkvrij!)

  3. Die accijnzen zijn véél te belangrijk om het roken helemaal af te bouwen. De begroting ligt op zijn gat als dat allemaal wegvalt. Meer dan 75% van de prijs van een pakje sigaretten bestaat uit accijnzen hè! Een dubbele moraal dus: hoe minder rokers hoe beter zeggen ze bij Volksgezondheid, maar bij Financiën denken ze daar anders over. Een coherent beleid is nog niet voor morgen…

  4. @appelsien, energieverspilling 🙂

    Nu wil ik hier niet de Don Quichote uithangen maar zit wel in die stemming.

    De energieverspilling begint bij jezelf maar tel even uit hoeveel gezinnen er het licht moeten uitlaten om te compenseren voor het aantal straatlampen dat in België snachts zijn werk doet.

    Op een meer toekomstgerichte noot, energietekort gaat niet het probleem zijn, energieoverschotten wel. (Denk kernfusie ed)

    Ik haat windmolens 🙂

Geef een reactie

