spaarrekening

Ik ben niet de persoon die goede voornemens maakt, maar toen ik vorige week het uittreksel van mijn spaarrekening kreeg, heb ik toch een voorgenomen om het volgend jaar beter te doen! En niet enkel door meer te sparen!

Over het algemeen houd ik me niet zo hard bezig met al die financiële zaken. Elke maand wordt mijn loon gestort, en elke maand gaat daar een deel van naar mijn spaarrekening. Simpel. Eenvoudig. Transparant.

Maar aangezien ik het afgelopen halfjaar via radio en televisie wordt overspoeld met berichten dat sparen bij een grootbank geen goed idee is qua rente, dacht ik dat ik met mijn Maxi rekening van Argenta nog wel “safe” zat.

Viel dat even tegen.

Na enig grasduinen in Test Aankoop-artikels bleek deze Maxi rekening niet de aan te raden formule. De E-spaarrekening van Argenta was dan weer wel een goede keuze.

E-spaarrekening? Ik viel een beetje uit de lucht, aangezien ik niet op de hoogte was van deze formule. Als jarenlange spaarder voel ik mij wel wat voorbijgelopen.

Ik speel nu ook met de gedachte om al mijn spaargeld bij Rabobank.be te plaatsen waar er een nog hogere basisrente wordt beloofd als bij de E-spaarrekening van mijn oude bank. Maar zo een volledige internetbank… ik ben er precies toch niet 100% comfortabel mee.

13 Reacties op “spaarrekening

  1. Lid van de pluridisciplinaire cel

    Ethias geeft naar het schijnt 3 + 1,5 … naar het schijnt.

  2. Die 1,5% krijg je wel enkel op stortingen tot 31 maart.

    Dan opteer ik liever voor de 4% basisrente die Rabobank.be en ABN Amro bieden.

    denk ik…

  3. Doen die Rabo, het kost je noppes en je intrest is er het hoogst. Je zichtrekening met bankkaart en visa kan je gewoon bij de grootbank laten staan. Ben al drie jaar Raboklant zonder problemen.

  4. Ik vertrouw het ook niet helemaal. Ik blijf wel bij een bank die ik af en toe ook eens kan bezoeken 🙂

  5. @Mirthe: af en toe, dat is al moeilijk genoeg. De meeste banken zijn alleen open tussen pakweg 10 en 4. En echt alle redenen zijn goed om de boel een dagje te sluiten. Niet simpel voor een werkende mens! Dus ik moet sowieso internetbankieren, of er nu een echt filiaal in mijn dorp staat of niet.

  6. Rabobank is precies waar mijn uitvoerige studie (lees rondvraag bij 3 mensen) mij naar toe heeft geleid. En binckbank voor mijn beleggerscarriere van de grond te krijgen

  7. ABN Amro bevalt me wel, daar ben ik een jaar klant en ik heb er geen klagen van. Alleen las ik dit vanmorgen in de krant: ABN Amro geeft 4% op de “recente stortingen”.

    Wat ze daar nu juist mee bedoelen, ik weet het niet, maar ik zou het wel graag willen weten…

  8. Naar aanleiding van de aankoop van ons huis en de lening daarbij heb ik me ook teen en tander uitgezocht … Voor de lening kon echt niemand Fortis volgen, maar meer dan het nodige (zichtrekening voor loondomiciliering) gaan ze daar van mij niet bijkrijgen … Dacht ook aan rabobank voor het ‘sparen’, misschien in combinatie met argenta …

    Nu de intresten van 2007 binnen zijn … We zullen der is werk van maken als de lening getekend is … (7 februari)

  9. In het kader van mogelijks binnenkort goede voorwaarden voor een lening te kunnen afdwingen toch maar de trouwe klant uithangen en voor de E-spaarrekening van Argenta gaan.

  10. Bizar dat bij sommige mensen Fortis de beste tarieven geeft om te lenen. Bij onze lening kregen we er een slechter voorstel (hoewel we er klant waren) dan bij veel andere banken waar we geen klant waren. Om van hun schuldsaldoverzekering maar te zwijgen, die zo duur is dat elk eventueel voordeel qua intresttarief meteen weg is. Maar goed, in sommige gevallen zijn ze blijkbaar wel concurrentieel.
    @niggle: ik raad je aan zeker eens binnen te stappen bij een immotheker voor je ergens leent

  11. rabobank klant - ex collega

    Niggle, ik ben al jaren Rabobank klant en mag niet klagen over hun service. De rendementen zijn degelijk, de betalingen gebeuren naar behoren stipt.

    Eén probleem echter: je kan (bij mijn weten geen bancontact/Maestrokaart krijgen op zo’n rekening. Als je dus veel winkelt met je kaart heb je nog ergens anders een zichtrekening met bijhorende kaart nodig. En geld afhalen aan een terminal kan dus ook niet. Je moet dus ergens een rekening hebben om geld te versluizen. Grootbanken rekenen hier nogal wat kosten op aan, Record bank is traag en inefficiënt maar wel gratis. Die formule bij Argenta lijkt wel wat. Maar dan alleen de zichtrekening.

  12. Pingback: Energie! « The White Lodge

  13. Pingback: knopen doorhakken « Painfully Redundant

Geef een reactie

