Ignorance is bliss

Waarom melden ze tegenwoordig op Studio Brussel telkens vooraan aan het verkeersbulletin hoeveel kilometer file er staat op de Belgische wegen?

Kijk, dat zijn dingen die ik liever niet weet! En zeker niet als ik een lange rit voor de boeg heb.

17u30: “Er staat zo’n 150 kilometer file op de belgische wegen”
17u45: “Momenteel is de file zo’n 160 kilometer lang”
18u00: “In totaal bedragen de files 180 kilometer”

AAARGH!

Erger maken ze het nog wanneer ze van een bepaalde file de wachttijd meedelen!

“Er staat een file op de E40 richting Brussel, houd rekening met vertragingen tot EEN UUR!”

Dat laatste zeggen ze ook altijd een beetje harder, als willen ze zeggen: “FOOOOK DAS LANG!!! BEN IK BLIJ DAT IK DAAR NIET IN STA!”

Eikels.

Behalve Sofie, die mag da.

14 Reacties op “Ignorance is bliss

  1. sofie alleen maakte deze blogpost al goed

  2. Er kan normaal gezien ook geboden worden op een etentje met Sofie, alles voor het goede doel. Maak gebruik van die centen, you spender!

  3. Haha! Ik vind dat net zo zaaaaaalig! Lig ik om 8 uur in mijn bed, komt sofie (of vandaag, roos + vriendinneke) efkes zeggen dat tussen AARSCHOT en BRUSSEL een UUR vertraging is … En die totaal aantal km, nog meer leedvermaak! Ik vind dat echt cool!

    Ik draai me dan nog eens om en grijns om de kromme rug van koning auto. Kzal mij nu eens op het gemakske naar’t station begeven sé, rustig 20 minuutjes treinen, zonder nadenken, zonder stijve voeten, zonder vervuiling, … goh …

    Niet persoonlijk hoor mr niggle, gewoon echt waar!

  4. @peter: zonder vervuiling? Die hypermoderne trainen van de NMBS rijden op waterstof zeker? En hun capaciteit is zeker ook altijd ten volle benut, zodat je nooit ofte nooit zo goed als lege trainen ziet rondrijden?
    Maar kom, ik geef het toe: de trein is in principe een betere manier om naar je werk te gaan. Tenminste, dat zou het moeten zijn, maar zelf moet ik er niet over denken. Dan ben ik minstens een uur langer onderweg, enkele rit. Zolang het openbaar vervoer zo ontzettend slecht georganiseerd blijft (en onbetrouwbaar bovendien), zullen we met structurele files geconfronteerd blijven.

  5. Okay, neem 180km sputterende wagens met overal (want zo is het) enkel de driver in. En zet hetzelfde volk op de trein, wil ik de CO2 wel eens meten 🙂 … maar ach, als ‘ambtenaar’ ahum moet ik het afleggen als men over zijn bedrijfswagen begint (nen bwm of nen volvo break, waartussen kunde gij kiezen?) …

    Maar in mijn geval ben ik héél tevreden met mijn gratis abonnement en mijn 40 minuten trein leuven-brussel-leuven elke dag. Rustig de krant lezen, ipod, koffietje derbij, zalig! En binnenkort is dat aarschot-brussel-aarschot, dat is dan 50 minuten elke dag 🙂 Ik ken de situatie van de trein naar zichemzussenbolder niet, dat is waar …

    Maar daar ‘kies’ je ook voor. Pas een huis gekocht, en ‘bewust’ voor stationsbuurt Aarschot, bewust voor een goede verbinding naar zowel Brussel als Antwerpen. Wil je je rustige hoeve op de buiten? Okay, nice, maar zaag dan niet als je in de file staat elke dag … En als je een bedrijfswagen hebt? Zaag dan ook niet! Woon je in zaventem goedkoop onder de vliegtuigen, zaag dan ook niet!

    En als men, ook hier op mijn werk, eens uren zit te bleiten over de trein die 10 minuten vertraging heeft (vanaf 15 minuten is het hier vergoed, dus dan is het minder!). Een simpele “kom dan met de wagen hé” doet zelfs de grootste brombeer zijn bakkes houden …

    ja, ik kan hier over doorgaan 🙂

  6. Ik ga Peter gewoon gelijk geven.
    Al is het tegewoordig niet altijd rozegeur en maneschijn op den trein!!

    Mss nog ne tip. Als ze nu eens iedereen ne twingo, C3,… als bedrijfswagen geven, dan was de file ook al een heel stuk korter. :-p

  7. @peter: Wie het geluk heeft dicht bij een station te kunnen wonen (wat niet voor iedereen evident is) en werken (wat nog veel minder evident is), die geef ik groot gelijk dat hij met de trein gaat. Maar in mijn geval: wonen in de Kempen (regio Mol) en werken in de Brusselse buitenrand, met daarbovenop bijna dagelijks verplaatsingen naar klanten, dat is simpelweg onmogelijk met de trein. Mijn firmawagen (zeker geen BMW, wees gerust) is een pure noodzaak, anders deed niemand mijn job.

    Waar ik mij aan stoor (en ik vermoed niggle ook) is het gebrek aan visie in België. Fatsoenlijke oplossingen worden niet gezocht en lijken zelfs geen prioriteit, ook al kosten de files handenvol geld. “Ga dan met de trein” is gemakkelijk gezegd, maar dat gaat maar op voor een gedeelte van de werkende bevolking. De nieuwe regeling bij de NMBS heeft de verplaatsing vanuit de Kempen naar Brussel trouwens nog moeilijker gemaakt, begrijpe wie kan. Dat bewijst nog maar eens het gebrek aan visie.

    Maar goed, wie het nodig vindt om leedvermaak te hebben met mensen in de file moet dat uiteraard zelf weten. Dan kan ik van mijn kant alleen maar hopen dat de verdere privatisering van de spoorwegen hetzelfde effect zal hebben als het in bv. Groot-Brittanië gehad heeft, dan kan ik ook eens lachen.

  8. Even ter info: Ik zaag niet over de file, ik zaag over het feit dat ik niet hoef te weten hoe lang die file is 🙂 .

    Het zijn inderdaad zaken waar je voor “kiest”. Maar ook wel even noteren dat de keuze om niet in de nabijheid van een station te gaan wonen is wel nét iets uitgebreider is dan er wel dichtbij te gaan wonen. En dan nog. Ik kan ook in Neerpelt gaan wonen, dichtbij het station. Maar dan zou ik toch ook niet uitkijken naar de verplaatsing per trein richting Brussel (sorry Birt 😉 ). En als je dan in Brussel ook nog eens een metro of 2 moet gaan pakken… sorry, maar geef mij dan maar de wagen.

    En ja, de meesten zitten alleen in de wagen, maar probeer maar eens te carpoolen als je een beetje een commerciële functie hebt. Daarbij is het vaak company policy dat je, indien je een bedrijfswagen hebt, je ook met die wagen MOET komen werken.

    Maar ik ben het er mee eens: Als je werk en je locatie het toelaten, dan kan je best met de trein gaan. 1 uur op de trein is niet zo erg als 1 uur achter het stuur.

    En als je met de trein kan gaan, zaag dan niet dat je geen bedrijfswagen hebt 😉 .

  9. carpoolen met kinderen

    En dan zijn er nog de mensen die iets té ver van school wonen om kleine kinderen met de fiets te sturen… Dus eerst kinderen afzetten en dan verder naar het werk…

    Die kilometers file-vermelding zal wel een modeverschijnsel zijn. Weet je nog dat Armand Pien een bepaalde periode altijd doorging over de ‘straalstroom’? Daar hoor je nu ook niks meer over.

  10. 1. Waar je gaat wonen kan je kiezen. Altijd.

    2. Waar je gaat werken, kan je kiezen. Altijd.

    3. Hoe je je verplaatst daartussen, kan je kiezen. (niet altijd, da’s waar, van-hot-naar-haar-functies uitgezonderd)

    4. Of je kinderen neemt of niet, kan je kiezen. Altijd. Hobby’s ook.

    De gevolgen van een combinatie van deze 4 punten kan je voor een groot deel (neen, niet altijd …) inschatten, bewust overwegen en er dan gewoon mee leven. Life’s simple. No?

    🙂

  11. Hannelore moet zo gelukkig met u zijn, gij zijt zone gemakkelijke 😉 .

    Trouwens, ge kunt niet altijd kiezen waar ge gaat werken. Anders werkte ik niet meer waar ik nu werkte. Daar kan je zeker van zijn.

    Maar met uw beslissingen en de gevolgen ervan leven, daar hebt ge gelijk in.

  12. Kom kom … Gij gaat mij vertellen dat iemand met uw profiel, studies en ervaring gewoon geen werk vind in de regio leuven/brussel?

    Misschien moet ge zo iets beginnen met een ipod shuffle? 😉

  13. (grrr, waarom staan hier geen edit-knoppen, wa een fouten …)

  14. 1. Je kan in principe wel kiezen waar je gaat wonen, maar dat wil niet zeggen dat je altijd een gemakkelijke oplossing kan vinden. Voorbeeld: ik werk in Brussel, mijn vriendin in Dessel, wat is dan de ideale plaats om te wonen? Ik zou het na 3,5 jaar nog altijd niet weten…
    2. Waar je gaat werken kan je in principe ook altijd vrij kiezen, maaaarrrr… als ik iets met mijn studies en 5 jaar ervaring wil aanvangen, dan ben ik voor 95% van de vacatures aangewezen op Brussel. Bovendien, als je bedrijf zelf beslist om te verhuizen sta je ook machteloos (en ik heb het meegemaakt, leuk is dat niet).
    3. Zoals niggle hierboven zegt: wie om 9u in Evere moet zijn, om 11u in Anderlecht en om 16u in Halle, die is verplicht met de auto te gaan.
    4. Akkoord.

    Wat ik wil zeggen is dat niet alle keuzes door jezelf gemaakt kunnen worden. Het leven neemt er af en toe eentje in jouw plaats. Al geef ik gerust toe dat niets mij tegenhoudt om ook voor de overheid te gaan werken 🙂

Geef een reactie

