Bezet!

Afgelopen weekend een kameraad van de oude studentenvereniging een bezoekje gebracht in kader van zijn house-warming feestje. Naast een hele hoop bekende gezichten, waren er natuurlijk ook personen aanwezig wiens aangezicht je nooit eerder hebt aanschouwd.

Het was gezellig. Een hapje, een drankje, wat zeveren en onnozel doen. Maar verder ga ik daar niet op ingaan.

Het is wel op dergelijke feestjes (bij iemand thuis, met onbekenden aanwezig) dat ik er altijd tegenop zie om naar het toilet te gaan. Als je moet, dan moet je uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat ik dan niet op mijn gemak ben.

Nog minder ben ik op mijn gemak als de deur van het toilet niet op slot gedaan kan worden… Hoe vervelend is dat? De kans dat iedereen je naar het toilet heeft zien gaan, en dat dan ook iedereen weet dat het toilet bezet is, is vrij klein. De kans dat er dus iemand richting toilet gaat, terwijl jij er je ding aan het doen bent, is dan ook reëel.

Dit is dan ook meteen de oorzaak van mijn “niet op mijn gemak zijn”:

  • Ik klop altijd voordat ik een dergelijke deur open, maar de ervaring leert mij, dat niet iedereen hier de tijd voor neemt.
  • Soms kloppen ze, maar geven ze je niet de tijd om “BEZET” te roepen.
  • Het volume dat je moet halen, om duidelijk te maken dat er iemand op het toilet zit is ook niet altijd even gemakkelijk in te schatten. Je wil het luid genoeg zeggen, maar je wil ook niet liggen schreeuwen uiteraard.

En zelfs al kan je de deur op slot doen, dan is het toch nog steeds enorm vervelend als je de klink naar beneden ziet gaan. Ik heb dan nooit de reflex om “BEZET” te zeggen/roepen. Vaak zie ik dan ook de klink nog een tweede keer naar beneden gaan, als check waarschijnlijk.

Ik zit dan meestal ook luid fluitend op de porseleinen pony, afgewisseld met af en toe luid gehoest en met 1 voet altijd tegen de deur geplaatst. Mij zullen ze niet vatten met mijn broek op mijn enkels!

5 Reacties op “Bezet!

  1. Ik had onlangs op café hetzelfde voor. De deur kon er dus ook niet gesloten worden, maar wat nog vervelender was: ze ging niet naar binnen open maar naar buiten. Mijn voet ertegen zetten was dus geen oplossing en dat maakt het toiletbezoek er niet meer ontspannen op 🙂

  2. Het zal u maar overkomen dat je een goeie toiletpositie inneemt, je voet tegen de deur plant en dan pas merkt dat ze naar buiten openzwaait 🙂

  3. Zonder sleutel kan je niet eens meer op je gemak op ” ’t gemak” zitten..
    Jaja, het toilet: het laatste toevluchtsoord van de man.. Al door menig mens verkondigd, maar o zo waar!

  4. In principe moet een toiletdeur voor de veiligheid naar buiten opengaan. Dit om er voor te zorgen dat wanneer iemand flauw valt of iets aan de hand krijgt op een toilet de hulpverlener de deur steeds kan openkrijgen. Truk met de voet zou dus eigenlijk nooit mogen lukken op toilet.

  5. Ik deed ooit eens de deur van het toilet op mijn vorige werk open. Wist ik veel dat er iemand op zat en vergeten was de deur op slot te doen…
    Of zát… In elk geval niet op de pot. Maar hij was zijn martial arts meditatieoefeningen aan het doen! En als je dan in trance betrapt wordt, al zittende op de grond in vreemde houding en dan nog met je broek op je enkels ook nog… Moet behoorlijk gênant voor hem zijn geweest. Maar ik denk dat ik nog erger schrok dan hij!

    We hebben het er later nooit over gehad. 🙂

Geef een reactie

