En dat gaat samen?

Gisterenavond kwam de vriendin niet thuis eten dus moest ik iets voor mij alleen klaarmaken. 9 keer op 10 bak ik dan een eitje (of 3) en gisteren was dit niet anders.

Ik merkte dat we nog wat tomaten in de frigo hadden liggen, waarvan ik er 2 in dikke schijven sneed en zonder twijfelen in de pan smeet.

Eieren en tomaten. Zou niemand het mij ooit verteld hebben, ik zou niet geloven dat dat goed samengaat.

Een ander voorbeeldje zijn eieren en bonen in tomatensaus. En voor diegenen die nu willen zeggen: “ja, tis goed, iets waar tomaat in zit gaat goed samen met eieren”, bonen gaan ook verrassend goed samen met tomatensaus. Je moet het maar eens proberen.

Nog geslaagde combinaties zijn: kaas en salami, kaas en mosterd, salami en mosterd, kaas en kipcurry (jaja, probeer het maar eens), puree en pickles, stoofvlees en mayonaise, mayonaise en ketchup, de 3 bicky sauzen, …

Hoe komt het eigenlijk dat sommige dingen goed samengaan, en anderen niet?

14 Reacties op “En dat gaat samen?

  1. Duideljik niet bij de chiro gezeten

    Standaard kooktochteten : ei+tomaat+ajuin+boskruiden

  2. Ik heb eigenlijk wel (efkes) bij de chiro gezeten. Toen was het standaard kooktochteten nog:
    Frikadellen (of curryworsten of lange hamburgers of hoe je het ook noemt), brood en mayonaise.

  3. Ei en tomaat das echt boerenkost, gaat al jaren mee.

    Mijn sauzen topper is currysaus met spijs (zonder stukken) voor op rijst.
    Mayonaise spijs en ketchup spijs gaat ook goed voor bij de frieten.
    Eigenlijk zijn wij thuis gewoon een spijsgezin.

  4. spijs als in appelspijs?

    mayonaise-spijs… wordt dat dan actief gemengd? Dat moet een apart kleurke geven…

  5. spijs als in appelspijs ja. echt hans, der zal ne wereld voor u open gaan als ge da probeert.

  6. Mijn vriendin vond tot nu toe mijn “pasta met witte kool” – experiment (zeer smakelijk trouwens) het meest weerzinwekkend, maar volgens mij gaat dit een waardige opvolger zijn.

  7. Ik ken dan weer iemand die gewoonweg overal curry ketchup bij eet. Ook bij ‘spijs’ ja…
    Verder heb ik al gehoord dat kaas met choco ook lekker moet zijn, al heb ik het nog nooit geprobeerd.

  8. Je had naar StuBru moeten luisteren, daar maakten ze gisterenavond een tomatentaart 🙂

  9. Die tomatentaart was lijk wel koud niet? Als er iemand het recept van de tomatenkaastaart van de O’rigino heeft, mag ie mij dat altijd doorspelen, die is zo immens goed.

  10. spijs? damn … En zowiezo, curryketchup, KOMAAN! Tomatenketchup is the only one!

  11. Wow, dit begint op een forum voor Britse gastronomie te lijken. Alle elementen van een stvig Engels ontbijt zijn vertegenwoordigd. Alleen hopen dat je daarna niet bij woelig weer de oversteek Ramsgate-Oostende moet doen of het durft wel eens mis gaan.

  12. Nog een vreemde combinatie:

    – halve banaan in de lengte doorgesneden
    – heel dun laagje mosterd erover
    – heel dun laagje tomatenketchup
    – over de lengte van de banaan een lapje ham en vastprikken met een satéprikkertje
    – over dit alles wat geraspte kaas strooien
    – in de oven (180°) tot de kaas gesmolten is.

    Wie durft? Ik heb het zelf geprobeerd en het viel al bij al goed mee (niettegenstaande was ik erg sceptisch).

  13. Ik heb het gevoel dat het hier langzaam maar zeker naar gifmengen gaat.

  14. Die banaan met ham in de oven, dat ken ik. Maar je kan er best kaassaus bij nemen ipv mosterd en ketchup, zoals bij witloof feitelijk.

Geef een reactie

