Maandagmorgenwagen

9 november, Brusselse ring, net voor afrit Kraainem. Samen met mijn vriendin ben ik onderweg voor, wederom, enkele dagen Euro Disney in Parijs. Maar ik rijd niet. Meer nog, ik sta stil.

Reden van mijn gebrekkige vooruitgang: niet werkende ruitenwissers. Met het voorspelde stormweer besluit ik geen onnodige risico’s te nemen en bel ik de leasingmaatschappij op om mij uit de brand te helpen.

Een uurtje later sta ik op de parking van de Carrefour aan de afrit Kraainem kou te lijden als de man van de VDAB VAB mij weet te vertellen dat hij het defect niet gemaakt krijgt. De arme man zit er mee in: “Tja, das ne moderne wagen, das allemaal electronica… daar is niks aan te repareren…”. Je zou maar automechanieker zijn in deze tijden.

Dus ja… een vervangwagen wegens defecte ruitenwissers. Het is ergens onnozel, maar wel nodig, aangezien we nog een ritje van een 300 km voor de boeg hadden.

Vandaag, 19 november, 10 dagen verder, rij ik nog steeds rond met de vervangwagen. Blijkbaar moest er een stuk op carrosserienummer besteld worden, en kon dit wel even duren. En als dat stuk uit Duitsland of Frankrijk moet komen, zal ik nog wel even zonder zitten.

Dus ja… je wagen meer dan een week kwijt zijn wegens defecte ruitenwissers. Het is onnozel. Ik heb dan nog geluk dat het een bedrijfswagen is, waardoor ik een fatsoenlijke vervangwagen (volvo S40) ter beschikking heb, en straks geen rekening op mijn bord gesmeten krijg.

Bij deze heb ik ook een nieuwe term geleerd: De Maandagmorgenwagen. Dit is een wagen die op maandagmorgen door de band komt, waardoor er door onoplettendheid van de bandwerkers kleine foutjes binnensluipen en de latere eigenaar van deze wagen met jammerlijke kosten opzadelt.

10 Reacties op “Maandagmorgenwagen

  1. Ze hebben daar al een veel kortere naam voor: Ford!

  2. Ha! Touché! 😀

    Ik heb een Volkswagen Golf en het is jammer dat ik het moet zeggen, maar ik merk ook wel dat de mijne in Vorst is geassembleerd… Desalwelteplus nog geen defecten gehad, dat niet. Wel krakende ophanging, krakend interieur, slecht geplaatste rubberen strips in de deuren, luidsprekers die niet altijd evenveel zin hebben en een gebrekkige radio-ontvangst. Dat zal het zijn. Maar een vervangwagen heb ik toch nog niet nodig gehad :-p

  3. Man van de VDAB? Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding… Doen die nu ook al autoreparaties?
    Misschien had je beter iemand van de VAB (Vlaamse Automobilisten Bond) gebeld? 😉

  4. Ah, de “tis ne Ford” opmerking… die had ik nu niet verwacht. Fris. Met wat voor iets rijdt gij Birt ;-)?

    Het concept van de maandagmorgenwagen is toepasbaar op alle merken, indien ze door mensen geassembleerd worden toch.

  5. @ dirk: miljaar, ja… dat is een verspreking die ik vaak maak… ik pas het aan 🙂

  6. Het kan nog straffer: bij mijn vorig wagentje schoot een ruitenwisser ineens integraal de snelweg op terwijl de hemelsluizen vol werden opengedraaid. ’t Was een wagen van Franse makelij, maar da’s eigenlijk hetzelfde als een maandagmorgenwagen.

  7. Tschijnt dat in Japan de weken maar 6 dagen hebben … geen maandagen …

    Mazda, it’s OK!

    Eneuh, binnenkort een uigebreide vergelijking/test/review van de Mondeo tov de S40? 🙂

  8. Mijn wagen moest een paar weken geleden binnen voor een groot onderhoud. Twee dagen later droop hij van de olie. Terug naar de garage. Bleek dat ze de oliefilter niet goed hadden vastgeschroefd. Waarom is dit verhaaltje hier relevant? Het onderhoud gebeurde op een maandag om 18.00h!

  9. Een maandagavondonderhoud!

    Erger had een vrijdagavondonderhoud geweest, troost u.

  10. Jammer dat je geen nanocoating op je ruit had.
    Mijn ruitenwissers hebben het ook eens begeven in een zware regenbui. Sinds ik een nanocoating op mijn ruiten heb, hoef ik daar niet meer bang voor te zijn. Het zit er al 11 maanden op en het werkt nog even goed. Scheelt trouwens ook in je ruitenvloeistofgebruik.

Geef een reactie

