Band as Brand

Via Punknews.org kwam ik terecht op dit artikel.

Waar het eigenlijk over gaat is een nieuw model voor talentbegeleiding door platenlabels. We weten allemaal dat het internet de hele muziekindustrie zowat op zijn kop heeft gezet. Het eerste mainstream voorbeeld waren de Arctic Monkeys die, voordat ze puisten en een label hadden, al een uitverkochte europese tournee deden. En terecht, ik ben fan.

De andere “revolutie” werd uiteraard opgemaakt uit downloads van mp3’s. Nooit werd muziek zo gemakkelijk verspreid. Voor kleine bands een zegen, voor grote bands en hun labels een nachtmerrie. Deze laatsten zagen hun inkomsten met rasse schreden dalen door een kelderende cd-verkoop.

Maar nu is er dus een band “Paramore” die een nieuw model van platendeal hebben getekend. Niet alleen krijgt hun label een deel van hun platenverkoop, maar ook van hun merchandise, optredens en andere inkomsten. Wat krijgen ze daarvoor terug? Volledige ondersteuning van het label.

Wat heeft dit als gevolg? De band wordt eigenlijk herleid tot een merk van het platenlabel.

Is dit goed of slecht vraag ik mij af? Enkele puntjes die ik nu kan bedenken:

Goed:

  • een band krijgt grotere ondersteuning om zich te ontwikkelen en wordt niet van het label gegooid als de cd-verkoop eens tegenvalt
  • enkel de meest kwalitatieve bands zullen getekend worden. Geen miskopen meer met slechts 1 à 2 goede nummers op de plaat
  • bands krijgen meer middelen om een cd te maken en te touren, het label heeft er immers alle belang bij dat ze zoveel mogelijk optredens doen
  • als bands eenmaal getekend hebben, zullen ze meer kans hebben op een langdurige carriere. Het is immers niet nodig om meteen een hit te hebben.
  • het label helpt de fanbase uit te bouwen.

Slecht:

  • labels kunnen de bands gaan uitwringen, kapotspelen, en alle andere vergelijkbare concepten
  • als de band wordt gereduceerd tot een merk, wat weerhoudt het label om aanpassingen te gaan maken in de muziek, de bezetting, het hele creatieve proces?
  • elke week weer een nieuwe band-frisdrank bij je happy meal

Muziek, het is een industrie als een andere. Ik hou er graag nog een naïef en romantiserend beeld bij het “professionele muzikant” – zijn. Misschien maar goed dat Sony BMG nooit heeft gereageerd op mijn sollicitatiebrief.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s