Zonde

Dan denk je al eens dat je het koopje van het jaar gaat kunnen binnenhalen. Dan denk je al eens dat je gemakkelijk wat winst gaat kunnen maken.

Een Furch gitaar stond te koop op kapaza. Ik kende het merk niet, maar nader onderzoek toonde aan dat het wel kwaliteit was. Bovendien zat er een gitaarkoffer bij en was de vraagprijs slechts €100. Aan een koffer alleen al spendeer je snel €60.

Dus ik mailde, ik belde, ik sprak af om te komen kijken.

Rutten, Tongeren, daar brandde de lamp. Ik kwam, ik zag, en ik liet ze daar. De huidige eigenaar had de gitaar ooit kado gekregen in een poging om zelf gitaar te leren spelen. Er was een reden waarom hij ze gratis had gekregen…

Een deukje hier en daar, dat is altijd mogelijk, daar hecht ik niet te veel belang aan, zo’n dingen kunnen gebeuren. Maar deze gitaar had erger meegemaakt…

Er was een niet-origineel passief element ingebouwd. Tot daar aan toe.

Daarnaast was er, volgens mij, gepoogd om eigenhandig een piezo element in te bouwen. Zulks element zit onder het zadel. Dit kan, na verwijdering van de snaren, gewoon uit de brug gehaald worden. Hier moet dan een beetje uitgefreesd worden zodat je zadel niet te hoog komt en je voldoende actie op je snaren behoudt. Het spreekt voor zich dat je hier gepast materiaal voor nodig hebt, en kennis van zaken. Ik zou er zelf nooit aan beginnen.

De persoon die deze gitaar onder handen had genomen had niet beter gevonden om de hele brug los te wrikken, om nadien te merken dat het niet zo simpel is om deze terug vast te maken op de klankkast. Houtlijmresten waren alomtegenwoordig. Uiteindelijk had hij/zij er waarschijnlijk niet beter op gevonden om de brug vast te vijzen in de klankkast…

Het zag er niet uit…

Zelfs de verlaging van de prijs naar €80 kon mij niet overhalen… deze gitaar kon geen dienst meer doen. De kist was ook al maar in povere staat.

Voor mij was het duidelijk, deze gitaar zou enkel dienst kunnen doen, zou ik ooit aan die grunge band beginnen, om ze op het podium aan stukken te slaan.

Zonde vond ik het. Nog meer nadat ik vandaag een email kreeg van een winkel in Nederland die de gitaren verdelen, zeggende dat dat type gitaar indertijd verkocht werd aan €650.

Zonde…

3 Reacties op “Zonde

  1. Steeds meer onder de indruk van uw gitaarkennis

  2. Mijn gitaarminnend hart bloedt bij het lezen van dit afschuwelijk relaas. Ik zou bijna – op Ronnysiaanse wijze – durven zeggen dat het mij ‘fysisch’ pijn doet!

  3. Ik ken een aantal muzikanten die hartzeer zouden hebben bij het zien van al wat ge hier beschrijft… Tss.

Geef een reactie

