Het zit er niet in.

Soms denk ik dat ik het nooit tot manager zal schoppen. Niet omdat ik niet bekwaam ben. Niet omdat ik niet over de intellectuele capaciteiten beschik. Niet omdat ik de ambitie niet heb.

Nee, dat zijn niet de redenen. Sommige managers beschikken trouwens over bijna geen intellectuele capaciteiten. Bewijs daarvan zie ik bijna dagelijks.

Maar er zijn wel redenen die ik kan bedenken waarom ik het nooit tot manager zal schoppen:

  • ik kan niet automatisch, snel en feilloos knipogen
  • ik ben niet in staat om smalltalk te verkopen
  • ik rook niet

Knipogen… ik krijg het niet gedaan. Of toch niet op aanvaardbare wijze. Terwijl virtueel elke manager hier er maar op los knipoogt! Bliksemsnel en beheerst!

Smalltalk… in de lift, in de wachtrij in het restaurant, in de wagen, aan de telefoon, … managers lijken altijd te praten en lijken ook altijd een onderwerp te hebben om over te praten. Ik niet… In een lift kijk ik meestal strak voor mij uit, en zeg ik enkel “g’ndag” wanneer ik de lift verlaat en de andere persoon gaat nog een verdieping verder.

Dit loopt vaak ook al niet goed af doordat door het lange zwijgen mijn stem vast zit en er dus enkel een reutel uit mijn keel ontsnapt. Dat komt ook niet over.

En ja, roken heb ik er nu ook weer niet voor over.

Het lijkt hopeloos.

3 Reacties op “Het zit er niet in.

  1. Nummer 2 en 3 heb ik ook last van. Smalltalk ben ik erg slecht in. Als ik iets in 2 woorden kan zeggen zal ik het zeker niet in 10 doen. Ik zeg liever alleen iets als het ook nog een beetje nut heeft. Maar ja, dan kom je wel over als de grote Zwijger… en daardoor kom je minder ver als de grote Kletskousen. Het valt mij namelijk op dat mensen die goed kunnen kletsen verder komen als mensen die goed kunnen werken.

    Bij ons hebben we zo’n rookhok. Daar kom je veel dingen te weten, want mensen van allerlei randen en standen komen daar. Doordat ik niet rook mis ik vaak allerlei interessante wetenswaardigheden.

    Dus je hebt helemaal gelijk…hoewel die knipogen bij ons al gauw worden genoteerd als ongewenste intimiteiten.

  2. Misschien ben je wel heel goed in nonchalant met een bekertje koffie in de ene hand en de andere hand in de broekzak tegen een deurstijl of een bureau hangen en de boel “ernstig” bekijken…. al eens geprobeerd? Helpt ook altijd!

    Of met je voeten op je bureau achterover leunend telefoneren en terwijl je gsm met je rechterarm over je hoofd aan je linkeroor houden… Get the picture?
    Ziet er ook erg manager-like uit.

    En veel “meeten en greeten”!

  3. De “arm-over-het-hoofd”-gsm truuk komt hier ook regelmatig voor inderdaad! Maar dat kan ik wel, dat is niet zo’n probleem 🙂 .

Geef een reactie

