Het gaat niet goed met “de foor”

Gisteren bij wijze van toeval een bezoekje gebracht aan de kermis in Hasselt. Ik wil duidelijk maken dat dit met voorbedachte rade, noch met volle goesting was. Ik had enkel ingestemd met “iets gaan drinken in Hasselt” niet wetende dat “De Foor” was neergestreken in de Limburgse hoofdstad.

Niet dat ik tegen kermissen in sé ben, ik ben gewoon geen grote fan van het vele lawaai en de vele knipperlichtjes. Geef mij maar een gezellige landelijke kermis, zoals wij ze vroeger hadden. Toen waren we nog de hemel te rijk als er botsauto’s op onze plaatselijke kermis stonden, leek “pijpkes schieten” nog een onmogelijke opgave en verbrasten we handenvol geld aan de munt-schuifbakken.

Vroeger had je ook minder diversiteit in de attracties. Toen had je:

  • de ballenkraam
  • de viskraam
  • de schietkraam
  • de paardjesmolen
  • het lunapark
  • de botsautos

Voor de grotere kermissen was er dan nog De Rups.

Alles had een duidelijke naam. Nu heb je karren die ik nog niet eens een naam zou kunnen geven, al zou ik het willen. Zo heb je de:

  • de paardenracekraam
  • de ik-weet-niet-wat-de-bedoeling-is-maar-ge-kunt-blijkbaar-tv’s-winnen-kraam
  • de trek-aan-e-koordje-uit-ne-hele-bos-kraam

Andere kramen zijn dan weer extreme versies van oudere formules:

  • de gooi-met-houten-ballen-wijnflessen-aan-een-koord-kapot-kraam
  • de handpistool-schietkraam

Je ziet dat de oudere kraamuitbaters nog de traditionele viskramen en dergelijke bezetten. Zij hebben hun kraam al jaren geleden kunnen afbetalen en kunnen dus op hun gemak hun leven op de kermis uitzitten. De jongere garde zijn vaak ambitieus en hebben kleine fortuinen aan prijzen in hun kraam staan, die, aan het gedrag van de uitbater, hoogstwaarschijnlijk nog niet is afbetaald. Zij zullen dan ook non-stop voorbijgangers proberen te ronselen om toch maar geld in het laatje te brengen:

“eens proberen meneer?”
“u misschien mevrouw?”
“ge moet gene schrik hebben!”
“altijd prijs. Vanaf 100 punten”
“HUP JOM!”

Een andere evolutie die ik heb opgemerkt is de muziek… zelfs op de paardjesmolens en de andere kinderattracties hoor je een zware bassbeat die zonder twijfel onomkeerbare gehoorschade zal berokkenen aan elk kind dat de attractie opgaat. Waarom vraag ik mij af. Waar is het draaiorgel gebleven? Het gezellige hoempapa karakter van de kermis?

Nee, het gaat niet goed met “de foor” als ge het mij vraagt.

Geef een reactie

