Open workspace

Hier op het werk hebben we een open workspace. Dat wil eigenlijk zeggen dat iedereen gewoon bijeen zit, zonder onderscheid tussen managers en “gewone mensen”. Geen gesloten deuren, geen geheimen.

Er zijn wel enkele kamertjes voorzien voor vergaderingen te houden, maar deze muren reiken niet tot aan het plafond, dus meeluisteren is gemakkelijk. Voor de meer confidentiële meetings zijn er dan nog aparte ruimtes.

Zo een werkomgeving heeft zowel voor – als nadelen.

Zo zie je regelmatig iemand met rinkelende telefoon richting gang hollen en weet je dat deze persoon aan het solliciteren is. Grappig. Voordeel.
Zo hoor je soms iemand die aan de ene kant van de vloer aan het bellen is met iemand aan de andere kant en beide personen hebben hun telefoon op speaker staan. Stereo. Grappig. Voordeel.

Nadelen zijn er jammer genoeg ook. Je hebt nooit stilte om in te werken. Er is altijd wel iemand aan het telefoneren, een project aan het bespreken, zijn levensverhaal uit de doeken aan het doen of zijn frustraties aan het uiten. Zolang dat geluid op de achtergrond blijft is het niet zo een probleem.

Maar sinds kort is er een vrouw van onze Nederlandse vestiging hier komen werken. Nu heb ik niets tegen Nederlanders, en kan ik het accent ook nog wel aanvaarden. Maar deze vrouw gaat echt te ver… Ik huiver telkens als ze de telefoon opneemt. Overbeklemtonen van woorden (“Nou Rutger, hoe IS het met je!?”), overdreven lachen met veel te veel lucht (“GHAGHAGHAGHA, nou je BENT me er eentje hoor!”), en gewoon over het algemeen veel te veel pauze tussen haar woorden (“Nou, tja, weet je, ik weet het OOK niet hoor”)…

Frustratie…

7 Reacties op “Open workspace

  1. open werkspace … het zou niet voor mij zijn!

  2. we zitten nu met zijn vijven op 1 kamer; dat is mij al te druk. Net wat je zegt er is altijd wel iemand aan het praten, bellen of overleggen. Komt het resultaat niet ten goede. Zo’n open workspace lijkt mij dan ook helemaal niks.

    BTW, gelukkig zijn niet alle nederlanders zo……alleen de vrouwen maar!

  3. geluidsdemper op zetten?

  4. Gelukkige wereldblogdag (volgens sofie van van de veire)

  5. Niets voor mij, geef mij maar mijn eigen bureau en ik beslis dan zelf wel wanneer ik in’t staflokaal ga zitten!

  6. Jep, dezelfde collega die als een telefoongesprek zelfs maar een beetje positief verloopt herhaaldelijk “SUPER” begint te roepen. Vreselijk mens, en ze ziet er een beetje ziek uit vind ik.

    Och ja, ze hebben er weer een okkazie aan gedaan. Net als aan die massa Belgacommers die daar op hun pensioen zitten te wachten…

    Doe mij maar mijn huidig werk 🙂

  7. zolang ze nog niet begint te zingen!

Geef een reactie

