Wat worden we oud…

Afgelopen zaterdag heb ik mij nog eens enkele Euro’s laten aftroggelen om op een fuif binnen te mogen. De Kanaalfuif in Olmen dan nog wel.

Niet op eigen initiatief, maar de vriendin heeft met haar ‘vriendinnengroep’ door de jaren heen een traditie gecreëerd dat eerst de barbecue aangestoken wordt om dan later op de avond richting kanaal te fietsen en vooral op tijd te remmen. Sinds enkele jaren maakt die traditie dan ook deel uit van mijn leven.

Het is zowat de enige fuif waar ik nog heen ga, en als ik daar ben snap ik weer waarom. Het bier in bekertjes is erbarmelijk getapt, de decibels brengen een landende boeing 747 het schaamrood op de wangen en de rookmachine compenseert ruimschoots het gebrek aan rook dat je tegenwoordig binnenkrijgt.

Van de andere kant is het wel grappig om even de mensen op zo’n fuif te observeren. Zo zijn er verschillende types bezoekers te onderscheiden op een dergelijke gelegenheid:

  • De ik-dans-net-iets-té-enthousiast fuifganger. Je maakt me niet wijs dat een nummer zo goed kan zijn, dat je zo onnozel moet doen.
  • De ik-dans-eigenlijk-niet-graag-maar-doe-maar-mee-met-de-rest fuifganger. Leeftijd meestal rond de 16 jaar. Stopt om de 10 seconden met “dansen” om verontwaardigd de handen in de lucht te gooien. Begint, indien rest blijft dansen, ongeveer 2 seconden terug.
  • De yes-ik-kan-hier-bier-drinken-zonder-repercussies fuifganger. Leeftijd rond 14 jaar of jonger. Hebben niks te zoeken op dergelijke evenementen en vervelen zich dan ook te pletter. Drank blijft dan de uitgelezen oplossing.
  • De miljaar-wat-doe-ik-hier-eigenlijk fuifganger. Verschillende leeftijdsgroepen. Ikzelf zit ook wel in deze groep. Hangen meestal achteraan, dicht bij de toog.
  • De ik-kan-nog-steeds-mee-met-het-jong-volkje fuifganger. Leeftijd 35+, veelgekleurd hemd, gebruind aangezicht, glimmende oorbel. Proberen zo casual mogelijk aan de toog hun pint op te drinken.

Ik ben er zeker van dat er nog wel andere profielen te onderscheiden zijn, maar ik moest toch ook af en toe met de mensen rondom mij praten.

Iets anders dat mij opviel: “in mijnen jongen tijd” werden er om 12u stipt 2 of 3 slows gedraaid. Het ideale moment om een nieuwe relatie te smeden. Tegenwoordig is dit blijkbaar niet meer het geval… Dat moet een hel zijn voor de hedendaagse tiener! Hoe versier je dan iemand vraag ik mij af? Dreunende bassen en “jumpen” (hilarisch) zijn nu niet echt goede conversatie-elementen.

De jeugd heeft het niet gemakkelijk.

6 Reacties op “Wat worden we oud…

  1. Pogoën, wordt dat eigenlijk nog gedaan tegenwoordig? Of is het al jumpen wat de klok slaat?

    Versieren, dat doet men tegenwoordig niet meer op een fuif, maar gewoon via internet hè.

  2. Deze post frist heel wat van de redenen op waarom ik niet meer naar fuiven ga.

    Je zou denken dat het gebrek aan slows wordt opgevangen door de zondvloed aan SMS, MMS,… in de zaal, en binnenkort gaan ze op fuiven misschien “Blackberry-daten”.

    ’t Is ni meer wa ’t geweest is en ’t zal nooit ni meer worden als het was…

    Ik ga me eens inschrijven voor een danscursus; lijkt me nog wel leuk een discoswing te gaan doen op een fuif vol SMS’ende jongeren.

  3. k denk dat ik ondertussen ook bij de miljaar-wa-doe-ik-hier groep hoor. Dat jumpen is hilarisch, en volgens mij een goeie vermageringskuur, al geprobeerd? ongelofelijk, en nog wel leuk om te doen blijkbaar (schaamrood)

    Hoe ze versieren? dat vraag ik mij ook af…

  4. K-anaalfuif Olmen, miljaardedeju!

    Jaren, jaren geleden. Ongelooflijk zatte toestanden, tent, paal, security, “komt daar direct uit” … zat zat en zat … Denk dat ik gewoon in de “zuipen-subgroep” zat toen. Overnachting in het repetitiekot met micro en casetterecorder. Verklaring van de grote liefde, ‘toevallig’ opgenomen op casette … Casette die dan ‘toevallig’ in handen van het juiste meiske komt dat nu al bijna 8 jaar mijn groot lief is …

    Kanaalfuif Olmen, dedju dat ik die was vergeten!

  5. idd, dat stoppen met slows draaien is ergens middenin mijn fuifgaande jaren gebeurt!
    En no way da ik zomaar op iemand kan afstappe. 😦

  6. Dedzju vent,

    gij moet echt OUD zijn als ze op de middag (12u) slows draaiden. Kweet dat mijn bomma altijd zegt dat in hare tijd de fuiven begonnen om 18u en stopten om 23u, maar deez …

    BTW,
    dien jumpstyle moet ge gewoon eens proberen, best wel tof om te doen. En dat het niet altijd geassocieerd moet worden met de hedendaagse Johnny-boy met petje hoog omhoogstekend op het hoofd, bewijst volgend filmpje:

    Jumpen op de fratelli’s (ook wel knap gefilmd)

Geef een reactie

