Rock Werchter – een rapport

Mijn eerste Rock Werchter. Daar moet over geblogd worden, geen discussie. Eerst even aangeven dat mijn enige festivalervaring uit enkele Pukkelpopbezoeken bestaat (met camping) en een bezoekje aan Rock Herk (zonder camping). Het feit dat de campings niet aan de festivalweide raakten was dan ook al een eerste “cultuurschock” voor mij.

Een volgende schok was het bericht van: “deze camping ligt vol, de volgende ook, en tegen dat ge bij de andere zijt aangekomen zitten die waarschijnlijk ook vol”. Hmmm…  zouden we volgend jaar weer gaan, dan is “iets vroeger komen” mogelijks wel aangewezen.

Maar niet getreurd, extra hekken werden aangevoerd, en nog voor het nieuws van 19u stond onze tent recht.

Op het gemak ene drinken (Milow en/of Billy Talent hadden we toch al gemist, dus een keuze minder om te maken) bij de tent vooraleer te vertrekken. Onderweg naar de weide een stukje van My Chemical Romance meegepikt, maar die band doet me niet zo veel.

Dan een klein stukje Marilyn Manson. Wegens verveling afgezakt naar Rufus Wainwright in de Marquee. Verrassing 1! Goede muziek met humor, wat wil je meer.

Later de Beastie Boys van ver, klonk goed. Ik ken enkel “de hitjes”, maar de sfeer zat er tot buiten de tent in.

Afsluiter van de avond: Muse. Band van het festival voor mij. Super liveband. Feest.

Dag 2:

Eerst bedenken dat de weide eigenlijk toch helemaal niet zo groot is om dagelijks een schamele 80 000 man te huisvesten om dan nog een stukje (in de regen) van Jason Mraz mee te pakken. Ik ken een klein stukje van zijn repertoire. En ook al stond hij helemaal alleen met zijn gitaar in de Marquee, hij bleef overeind. En hoe. Entertainer.

Dan Enter Shikari gaan zien. Hoe noem je zoiets dan? “Jumprock” of zo? Als je een merendeel van die intro’s (en enkel de intro’s) aan enig welke punkrock/hardcore fan horen en het als het nieuwe hitje van eender welke techno-dance band verslijten, dan geloven ze je hoogstwaarschijnlijk en schuiven het dan aan de kant. Vreemd, maar wel ok.

Kings of Leon. Nee, ik ben geen fan. Ken enkel dat ene singletje, en daar zal het ook bij blijven. Ook al kwam mr Vedder dan meezingen.

Kaiser Chiefs: energie, hits, publieksparticipatie, klasse optreden. “Talking about dick’s: here’s Pete!”

Bloc party: klasse songs, klasse optreden, hangende onderlip.

Queens of the stone age: ik was minder geïnteresseerd als verwacht. Heb het dus ook wat laten passeren. Josh Homme lijkt verbazend veel op de zanger van de Kaiser Chiefs trouwens! Nog iemand dat gemerkt?

Arctic monkeys: echt nog wel pubers. Maar ik ben wel fan. Zanger stond er precies wel wat tegen zijn goesting. Misschien was zijn clearasil op.

Pearl Jam: ik heb zo ook in het Sportpaleis gezien en ben toch niet echt een fan. Ik vroeg mij toen, en nu ook weer, af hoeveel mensen in het publiek ze enkel kennen van “Alive”. Wel weer kippenvelmoment bij dat nummer.

Dag 3:

Wegens iets rustiger, pas bij Amy Winehouse naar de wei afgezakt. Optreden was niet dat. Ze zag er ook niet echt stabiel uit.

Snow Patrol dan. Vorige keer equipment gepikt, nu bagage. Tja jongens, misschien willen ze u iets duidelijk maken… Het was wel ok, maar ik had een kater, dus wederom laten passeren.

The Killers: Stevig, zeer stevig. Wel grappig dubbelzinnig moment van de zanger: “Oh Belgium, don’t you wanna come with me? Don’t you wanna feel my bone? Oh Belgium, it’s only natural”, gevolgd door een vettig lachske.

Wegens eten Arno gemist, zeer jammer…  Maar de tijd ging dan ook sneller voorbij als verwacht. Waarschijnlijk in slaap gevallen.

Dan stukje Keane, stukje the good the bad and the queen, maar beide bands deden mij niet zo veel. Keane wel hitjes met een gezonde kleur op de wangen, maar daarnaast.

The Chemical Brothers als afsluiter. Niet mijn muziek, maar van mijn vriendin wel. Dus braaf als we zijn toch volledig uitgezeten. Mij doet het niets.

Dag 4:

Vermoeidheid.

Mastodon: wakker. Progressieve metal. Zeer progressief, zeer metal.

The Kooks: ongeinteresseerde penis van een zanger.

Incubus: bij het begin van het eerste nummer begint het te regenen, en na het laatste nummer breekt de zon door de wolken. Ik vond het nochtans vrij goed.

Damien Rice: Ik vond hem minder goed als ik gedacht had. Door de vermoeidheid wist ik ook niet meer goed hoe ik moest staan. Ik vond het ook wel irritant dat hij de neiging heeft zijn nummers steeds zowat anders te zingen, wat meezingen heel moeilijk maakt. En laat dat net iets zijn wat ik wil noch kan laten.

Metallica: de ervaring druipt van die mannen af. Maar wegens oververmoeidheid en geen goesting om teveel zatte metalfanaten tegen te komen, tijdens het optreden de bus genomen.

Enkele algemene bedenkingen:

Misschien kon door de affiche de meerprijs verantwoord worden, maar zulk een gevulde agenda is ook niet alles. Less is more Herman, less is more. Door het verpletterende tempo waaraan de grote namen passeerden, was het voor mij (en anderen) moeilijk om 4 dagen vol te houden.

Ofwel was dat gewoon omdat ik een Werchter groentje was.

7 Reacties op “Rock Werchter – een rapport

  1. Arno gemist voor eten? Vreemd… Heel vreemd…

  2. Ja inderdaad… het kan ook wel zijn dat ik in slaap ben gevallen ergens op de wei…

  3. Arno is de meest overroepen artiest uit Belgenland. Die ket heeft gewoon een steen- én steengoede liveband achter zich, that’s it. En laat het nu nog muzikaal cava zijn, wat ie voor de rest uitkraamt … sorry …

    Kiezen tussen milow en billy talent? Almaargoed dat je niet moest kiezen, want deze had klappen moeten uitdelen als je voor meelow had gekozen!

    kus

  4. Och janet. De meest overroepen artiest is Gorki. En Milow is dik in orde. Ge hoeft zo macho niet te doen 😉 .

  5. Pingback: Robindegroot.nl v. 2.0 » Blog Archive » Jason Mraz heerst! Dé act van Werchter!

  6. Niggle,

    als ik mij niet vergis zijt ge ook al 2 keer naar Mini Rock geweest. Het enige (kleine) festival dat wereldstad Olmen rijk is. Uw festivalervaring is dus uitgebreider dan ge zelf dacht. x

  7. Pingback: Jason Mraz heerst! Dé act van Werchter! | Robindegroot.nl v 3.0

Geef een reactie

