Klagen om te klagen

Klagen om te klagen, bijna zo erg als getreuzel.

Begrijp me niet verkeerd, af en toe moet je eens kunnen klagen. Ik heb er ook wel eens nood aan. Een goede klaagzang is nooit mis. Als je er niet mee overdrijft, zal niemand je ook kwalijk nemen dat je eens wat klaagt en hebben ze geduld met je. Ook kan het zijn dat je echt reden hebt tot klagen. Wederom, doe het met mate, en je omgeving zal je ervoor respecteren.

Maar vaak wordt er overdreven met klagen, wordt er kwistig omgesprongen met het geduld van de omstaanders en wordt er geklaagd om te klagen. Mensen vergeten nogal snel dat ze zich in een luxe-positie bevinden, en dat hun reden tot klagen op jaloezie van anderen kan rekenen.

Een grote bron van “klagen om te klagen” vind ik terug in ons bedrijfsrestaurant. Ik heb geen vergelijkingsbasis, enkel het studentenrestaurant op de unief (waar ik ook niet ontevreden over was), maar ik beschouw ons bedrijfsrestaurant als zijnde “dik in orde”.

Zo is er dagelijks keuze tussen “de dagschotel”, “suggestie” (alternatief voor de dagschotel), “vegetarisch”, “gegrilde kip/steak/hamburgers met frieten”, “klaargemaakte koude schotels” (dagelijks 2 verschillende), “saladebar”, “broodjesbar” en “soep”. Allemaal tegen zeer democratische prijzen waarvoor ik ’s avonds mijn potten en pannen niet meer bovenhaal. Dat vind ik geen reden tot klagen!

OK, ik geef toe, een bedrijfsrestaurant blijft grootkeuken. Puree is geen vers gestompte puree, maar “van e pakske” en dergelijke zaken meer. Maar je kookt ook niet zomaar voor een 500 personen. Grootkeuken dus.

Daarbij doen ze een duidelijke inspanning om het grootkeuken-gegeven te doen vergeten en slagen ze daar, mijns inziens, glansrijk in. Er wordt ons echt niet tweemaal per week spaghetti voorgeschoteld!

Toch hoor ik dagelijks mensen klagen over het restaurant: “tis weer gene vette”, “wat hebben ze vandaag weer bijeen gegooid”, “da moet ik nie hebben”, “zolang het maar vult zeker?” en dergelijke uitspraken.

Ja… je kan nog altijd boterhammen meenemen uiteraard…

2 Reacties op “Klagen om te klagen

  1. Vwala, als het u niet aanstaat breng dan zelf iets mee! Mensen zijn zo gemakzuchtig 🙂

  2. Ter illustratie: een kleine greep uit het aanbod deze week.

    – Steak met Stroganoff en frietjes
    – Eendenborst met appelsiensaus en groentjes (gans de week te krijgen!)
    – Volkorenspaghetti met quornblokjes in kaassaus
    – Tomatenroomsoep
    – Cordon bleu met worteltjes en natuuraardappelen
    – Witte en zwarte pensen met fruitcompot en puree
    – Broccolivelouté
    – Lasagne Bolognaise
    -…

    Toch ongelooflijk? Ik weet soms niet wat kiezen!
    Ik zou eens willen zien wat voor eten die ‘klagers’ zelf thuis fabriceren.
    Zien. Niet proeven.

Geef een reactie

