“Hurktoiletten”

Frankrijk, hurktoiletten… Bij het woord alleen al loopt er een huivering over mijn lijf…

“HURK-toiletten”… Wat een waanzin!

Wie vindt zoiets uit? En waarom?
“Hmmm, zitten lijkt mij iets te confortabel, laten we met zijn allen neerhurken om onze behoefte te doen! Spetters achterop de schoenen zijn meteen mooi meegenomen!”

Zonder twijfel zal een geschiedkundig feit hiervan aan de grondslag liggen. Mogelijks doen ze het enkel nog “voor de toeristen”. In dat geval wil ik dit even duidelijk maken naar onze zuiderburen: “NEEJE!! WIJ WILLEN ZITTEN!!!”.

Dan is er ook nog de manier van doorspoelen… Ik heb 1 keer gebruik gemaakt van een “hurktoilet” (brrrrrrr), en wel om te urineren (wat ik, als man zijnde, rechtopstaand kan doen). Bij het doorspoelen verwachtte ik, misschien naïef, een welgemikte straal water richting het gat in de grond. Niets is minder waar… Het induwen van de doorspoelknop op het “hurktoilet” (hu-ruk-twa-let… BAH) veroorzaakte een ware zondvloed! Een breeduitdeinende waterstraal die alles tot op kniehoogte deerlijk bevochtigde!

Misschien gebruikte ik het verkeerd… misschien was het door mij gekozen hurktoilet een overachiever op het vlak van doorspoelen… misschien is het de bedoeling om zoveel mogelijk te ‘bekladden’ bij het gebruik van een dergelijk toilet, om de waterstraal ten volle te appreciëren…

Ik weet het niet, maar geef mij maar een toilet om te zitten, een porceleinen pony als het ware.

7 Reacties op ““Hurktoiletten”

  1. Ik ben het volledig met je eens!! Misschien is de waterstraal ook een vervanging van toiletpapier (iiiieeeww).

  2. oh bah, die hurk toiletten zouden ze echt moetten verbieden… da s gewoon prehistorisch! en vies, vroeger als klein meisje moest mijn pa mij daar boven houden (lees zwevend naar de toilet gaan) omdat het gewoon onmogelijk was om erboven te hurken als kleine. sindsdien ben ik gewoon gedegouteerd door die dingen

  3. Dat is dan weer een voordeel van onze mobilhome: in geval van uiterste nood heb je alsnog een – weliswaar plastieken – pony om op te zitten.

  4. Maar kan de deur op slot?

  5. WIL er iemand binnenkomen als ik aan het kakken ben?

  6. mij hebben ze ooit verteld dat hurktoiletten resulteren in een aanzienlijke besparing van de hoeveelheid gebruikt wc papier…
    en niet omdat je lekker in de opspringende waterstaal kan blijven zweven

  7. Hurktoiletten zijn de max! Bezie het eens vanuit een ander standpunt. Bv. van een Indische medemens. Die gasten vloeken gewoon op uwen porseleinen pony. Ze gaan daar gewoon met schoenen op de bril zitten, zodat luchthavens als Heathrow constant wc’s moeten vervangen.

    Voordelen van het hurktoilet: uw darmen eindigen in het rectum. Dat is zoals het woord zegt een recht stuk naar je gat. Hurkend kakken zorgt voor een ongestoorde stoelgang, niet gehinderd door extra bochtenwerk en klemmingen. (mét de zwaartekracht mee). Daarbij heb je ook het voordeel dat je je niet steeds moet afvragen hoe je naar het toilet kan gaan zonder je billen te besmetten met bacterieën van de medemens. Hoveren in 90 gradenstand is niet zo lang houdbaar voor ongetrainde benen. Gewoon hurken is een makkie. Overal waar een een greppeltje is, is er een perfect toilet. Kan het leven mooier?

    Interessant is wel als je degelijke darmen hebt, die je niet steeds sproeipoep geven zodat je je broek volschildert bij elke behoefte. Ook interessant is goed en lang op je hukje kunnen zitten zonder kramp, wat je nog zou kunnen leren van onze Aziatisch medemens. Westelingen zijn daar meestal veel te verkrampt voor en moeten ook een beetje hangend balaceren.

    Ik ben ook wel al eens verrast geweest door een overijverig sproeiend toilet langs een Franse snelweg. Hit and run Forest! Anderzijds: als je al een paar keer boven een nooit spoelende Chinese pot hebt gehangen (open geul zonder meer), dan kan je geluk niet stuk met een oversproeier!

Geef een reactie

