Er zijn geen zekerheden meer

Als je een week op vakantie gaat, dan gebeuren er dingen waar je pas bij je terugkeer, na datum, kennis van neemt. Dat is het leven, dat gebeurt, ween niet, treur nog minder, laat een traan, laat een lach en ga verder. Move on.

Zo is Poetin ruzie aan het stoken, loopt de verkiezingskoorts hoog op, is er een (weliswaar kleine) internetrel geweest over de directeur van mijn oude middelbare school en zijn er enkele sterfgevallen te betreuren in mijn dorp.

Nu, dat laatste, die sterfgevallen. Daar wil ik het toch even over hebben.

1 persoon, een oude landbouwer. Wordt op woensdag naar het rusthuis gebracht, zo verteld de overlevering, en zondag komt hij te sterven. Dat vind ik straf.

Een andere persoon, 51 jaar, lymfenklierkanker. Dat vind ik tragisch.

En een laatste, laten we hem Mr. FC noemen, respectabele leeftijd, longkanker. De enige persoon die ik bij naam kende en regelmatig door de straat zag fietsen. Rood hoofd, bloemkoolneus, dikke sigaar in de mond, 2 zware winkeltassen aan zijn stuur. Mijn vader wist mij, al sinds ik nog kleiner was dan 1m50, dat Mr. FC nooit gezien werd zonder zijn sigaren, zich dagelijks en dat al een goede 50 jaar “een stuk in zijn kl*ten” dronk (misschien licht overdreven, maar ik neem aan dat hij wilde zeggen dat hij sinds jaar en dag zijn deel alcoholische verfrissingen consumeerde) en het dus een klein mirakel genoemd mag worden dat hij dit al die jaren volhield.

Mr. FC werd dus “de man die eeuwig blijft leven” in mijn leefwereld. “De patat die nooit zal rotten”, is een andere metafoor. Ik was er zeker van, Mr. FC was het, tot voor kort, levende bewijs dat roken en drinken niet zo ongezond is als men wel placht te verkondigen.

Nu blijkt dat hij slechts een uitzondering op de regel was.

Een Reactie op “Er zijn geen zekerheden meer

  1. Gerookt vlees bewaart langer is dan toch niet altijd waar. Here cracks a noble heart…

Geef een reactie

