Geordende chaos

Ik ben iemand die altijd alles opruimt. Ik ben eerder iemand die alles “verlegt”. Hierdoor ontstaat er in mijn leefruimte meestal een opeenstapeling van papieren, kleding, gebruiksvoorwerpen, … .

Waar dit voor anderen misschien kan overkomen als uitermate chaotisch, heerst hier voor mij en soort van orde. Ik weet alles liggen (of toch ongeveer), en kan alles (in niet al te veel tijd) terugvinden.

Dit verandert wanneer iemand (anders dan ikzelf) de grote taak op zich/haar neemt om ‘den stal uit te mesten’, om op te ruimen.

Resultaat:

De opruimer/opruimster in kwestie gaat voor alles een gepaste plaats vinden in een of andere kast. Enig probleem is wel dat mij niet wordt meegedeeld welke plaats dat is, wat dan weer resulteert in telefoongesprekken in de richting van:

“Seg, merci dat ge hebt willen opruimen eh, dat had ge niet moeten doen zulle.”
-“Das geen moeite, ge moet uw eigen toch eens wat meer discipline aanmeten.”
“Hahaha, ik zal er binnenkort es werk van maken. Maareuh, waar hebt ge mijn gitaarpartituren gelegd? Die lagen langs mijne pc, waar ik altijd gitaar speel, weet ge wel?”
-“Uw wa?! Ah, da spul voor uw gitaar! Waar het hoort eh!”
“Hmmm, vreemd, want als ik iets nodig heb, dan hoort het in mijn hand, of toch zeker binnen handbereik! En ik ben zeker dat het zich daar momenteel niet bevindt!”

Kijk, ik wil niet ondankbaar lijken, en ik weet dat ik wat meer zou moeten opruimen, maar soms is er ook een reden waarom sommige zaken liggen waar ze liggen…

Ach ja… we zullen er maar mee leren leven zeker?

3 Reacties op “Geordende chaos

  1. Samenwonen: een uitdaging! 😉

  2. Just the two of us

    Ik wilde juist hetzelfde zeggen, maar als ik me niet vergis is het nog niet zover, dus the best is yet to come!

  3. Erger wordt het als ze dingen zo goed opruimen dat ze kwijt zijn (vooral (gsm,etc)opladers zijn), of dingen weggooien die wel waardevol zijn. Bijv. oude schoenen die compleet versleten zijn maar nog te goed zitten om weg te gooien

    Maar onderzoek heeft aangetoond dat die geordende chaos vaak beter werkt als een volledig opgeruimd iets. Het heeft iets te maken met de hersenen en linken leggen etc.

Geef een reactie

