Zatlappen

“Pffff… zatlappen”.

Die gedachte sloop door mijn hoofd wanneer ik een paarsgebekte vrouw tegen de ober bezig zag uitleggen waarom ze rode wijn met spa bruis dronk. “Want ik lust gene platte spa!”, struikelde ze over haar eigen tong, “en ik word nie zo snel zat!”. Niet zo snel misschien, maar ze slaagde er toch nog glansrijk in. ‘Aandacht tekort’ gaf ze niet als reden, terwijl dat er ook wel mee te maken had, aangezien haar weinig voorkomende bestelling al de hele avond voor het nodige animo binnen haar gezelschap had gezorgd. Later stak ze nog een redevoering af dat Guinness het enige bier was wat ze nog dronk sinds ze 2 jaar geleden op vakantie geweest is in Ierland. Ik confronteerde haar maar niet met het feit dat ik haar de week ervoor nog enkele gueuzen had zien binnenkappen, het was zo al erg genoeg.

Het was een plezante bruiloft geweest. Avondfeest met een 250 man. Druk zat. Live muziek. Gratis frietkot.

Het was ondertussen 02.00u gepasseerd en de vermoeidheid kroop in de benen, in de rug en achter de ogen. Mijn tolerantieniveau voor zulke zagende zatlappen zakte dan ook per seconde.

“Och, gij zaagt ook als ge teveel gezopen hebt”, hoorde ik opperen. Dat zal ik niet ontkennen. Bij alcoholoverconsumptie ga ik voor het motto ‘herhalen is herinneren’, en herinneren zullen ze! Iemand moet het doen! Ach ja, ik zal daar dan maar vrede mee nemen.

2 Reacties op “Zatlappen

  1. Ik heb het nooit begrepen… ik drink zelf eigenlijk nauwelijks.

  2. Ik amuseer me op feestjees ook kostelijk door al mijn vrienden steeds zatter te zien worden… En the day after al hun stoten uit te leggen 😉

Geef een reactie

