Hoe komt het dat…

Hoe komt het dat harde koekjes (speculaas en dergelijke) zacht worden naarmate ze minder vers worden en zachte koekjes (cakejes of zo) hard worden naarmate ze minder vers worden?

8 Reacties op “Hoe komt het dat…

  1. Volgens mij doen de fabrikanten dat.
    Want als harde koekjes nog harder zouden worden dan krijgen de mensen ze niet meer gekauwd.
    Als ze wat slap worden kun je de koekjes toch nog eten (ondanks de meestal mindere smaak).

  2. Dat is de interessantste vraag die ik vandaag al onder ogen gekregen heb en eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord.

  3. wel eum, koekjes worden zachter omdat ze minder water bevatten dan de buitenlucht, en water opnemen. zachte koekjes daarentegen bevatten al heel wat meer water dan de buitenlucht en geven hun vocht dan ook af en worden bijgevolg harder.
    het is natuurlijk maar een theory, zeker ben ik er niet van

  4. @ Birt: de fabrikanten zouden meer kunnen verkopen als de koekjes na een tijd niet meer te eten waren, want dan moeten de mensen nieuwe kopen. Je leven nu eenmaal in een verspillingsmaatschappij.

    @ Smiling Cobra: ik weet het antwoord eerlijk gezegd echt niet… maar de theorie van Homerus lijkt mij wel aannemelijk.

    @ Franka: juist

    @ Homerus: lijkt mij wel aannemelijk 🙂

  5. Ik weet dat dat ooit op ‘Jongens en Wetenschap’ is geweest en ik vermoed zelfs dat dat ook in één van die boeken staat die ik daarvan heb. Maar ja… dat opzoeken… Tis weekend… Als ik het mij goed herinner zit Homerus er inderdaad wel dicht op 🙂

  6. … en waarom vind ik harde koekjes lekkerder als ze mals geworden zijn?

  7. @ dinzzz: malse harde koekskes… dat is precies niet mijn favoriet. Maarja, ieder zijn smaak natuurlijk.

Geef een reactie

