Ben fluit het deuntje

Gisteren zat ik ’s avonds, vrij uitzonderlijk, thuis. Iets minder uitzonderlijk was de tv die opstond. Wat dan weer wel uitzonderlijk was, was dat BLOKKEN opstond, want mijn moeder wou dit graag zien. Ikzelf ben absoluut geen fan van Ben Crabbé en krijg het er van als de man begint te zingen, flauwe opmerkingen begint te maken, slechte moppen begint te tappen, triestige imitaties ten toon spreidt of gewoonweg de kandidaten van algemene domheid beschuldigt. Kortom, het fenomeen Ben Crabbé werkt mij van begin tot eind op mijn zenuwen.

Maar BLOKKEN stond dus op en ik keek ernaar.

Moederlief heeft blijkbaar ook de gewoonte gekregen om gebruik te maken van de teletekst 888 pagina voor ondertiteling. Niet omdat ze slechthorend is, maar voor het geval dat er lawaai zou zijn, dan kan ze blijven volgen, zonder de tv storend luid te moeten zetten. Goed gevonden, zeg ik dan.

Op een gegeven moment moesten de kandidaten de titel van een muziekstuk vervolledigen. Ik ben vergeten welk muziekstuk het precies was, Ben zou mij zeker als cultuurbarbaar bestempeld hebben. Maar hetgeen er toen gebeurde verdient wel enige vermelding op deze blog vind ik zelf.

Nadat de kandidaat het juiste antwoord geeft, begint Ben het muziekstuk te fluiten. Ik zucht, sla mijn ogen naar de grond, en wanneer ik, enkele milliseconden later, terug naar het scherm kijk, staat er als ondertiteling het volgende te lezen:

“BEN FLUIT HET DEUNTJE”

BEN FLUIT HET DEUNTJE!!?

Doven en slechthorenden zijn dan de enigen die, dankzij de ondertitelingen, zonder frustraties naar de Blokken-quiz kunnen kijken, en dan nemen ze een van de weinige voordelen die ze uit hun handicap kunnen halen gewoon weg door dergelijke dingen mee te geven…

4 Reacties op “Ben fluit het deuntje

  1. 🙂 ik heb dat ook al eens opgezet bij andere programma’s, om dezelfde reden: veel lawaai in huis en niets willen missen, en dan staan er ook van die dingen als: “publiek lacht” of “hahahaha” 🙂

  2. Tip: de meeste afstandsbedieningen hebben, naast de teletekstknop, ook een “mute” knop om van Ben’s irritante vrolijkheidsuitingen af te geraken. Absolute aanrader. Bij minder geavanceerde modellen kan je natuurlijk altijd het volume tot 0 herleiden. Modellen die zo oud zijn hebben echter meestal geen teletekst, wat het hele opzet wat belachelijk maakt.

  3. @ Frankaa: Misschien is de schrijver van die ondertitelingen gewoon een sadist en wil hij de slechthorenden laten afzien door de irritante dingen ook mee te geven.

    @ Sceptic: Je mist het punt precies een beetje. Het gaat er net om dat je zelfs door je volume op 0 te zetten, je de uitlatingen van onzen Ben niet kan ontwijken, net dankzij dergelijke ondertiteling. Uiteraard kan ik teletekst afzetten en en het volume “muten”, maar dan kan ik evengoed de tv afzetten of een andere post kiezen. Zo knap is Ben ook niet. Maar ik had de afstandsbediening niet in mijn bezit…

  4. Als je hem niet kan uitstaan, kijk dan maar 5 minuten naar die spelletjes op de andere kanalen. Van dat gezaag zakt mijn broek gewoon af!
    Geef mij dan toch maar Ben.

    En er zijn ook slechthorende die wel graag willen weten wat hij nu juist doet.

Geef een reactie

