Daar kan je toch niet bij?

Soms zijn er van die dingen waarvan ik niet weet of ik er hier wel over zou moeten schrijven.

Zo heeft er afgelopen weekend een kameraad van thuis zelfmoord gepleegd. Ik kende hem vroeger beter dan tegenwoordig en wil niet hypocriet doen door hem nu plots ‘goede vriend’ of iets dergelijks te noemen. Vroeger misschien wel, in de tijd dat we in groep gingen skateboarden of samen in hetzelfde basketbalteam speelden. Tegenwoordig kwam ik hem enkel nog maar tegen op café of op een optreden in de buurt, waar we dan kort wat ‘smalltalk’ uitwisselden. Niet meer dan dat.

Dat doet niets af aan het feit dat ik hier fel van geschrokken ben. Wat kan er zo misgaan dat een jonge kerel van 25 jaar zichzelf verhangt in de garage bij hem thuis? Welke escalatie van gedachten heeft hem hiertoe aangezet?

Ze hadden hem nog gevonden en hij heeft nog tot deze nacht in het ziekenhuis gelegen aan de beademingsmachine. Het zag er allemaal uiteraard niet goed uit, en iedereen wist wel dat het ging gebeuren maar durfde het waarschijnlijk niet de denken. Hopelijk hebben zijn ouders en zijn broer toch nog in enige mate afscheid kunnen nemen. Ik hoop het voor hen in ieder geval.

Ik weet zeker dat sommige lezers hier hem goed kenden, een stuk beter dan ikzelf tegenwoordig. Ik weet ook zeker dat zij met veel vraagtekens zitten.

Daar kan je toch volledig niet bij?

7 Reacties op “Daar kan je toch niet bij?

  1. Volledig mee eens

  2. Nee, ik snap het ook nog steeds niet.

  3. Same to me.. Wa gaat er dan rond in je hoofd, net voordat je de stap zet..

  4. Daar kun je inderdaad niet bij, maar je kunt het al evenmin verhinderen, wat overigens een schamele troost is voor zij die niet begrijpend achterblijven.

  5. En hoe lang spookte dat al in je hoofd… Waarom liet je niet merken dat je je leven niet meer zag zitten, je was altijd zo vrolijk… Waarom, waarom, allemaal vragen die nooit zullen beantwoord worden.

  6. Hopelijk komt na de radeloosheid het moment dat er kan genoten worden van mooie herinneringen.

  7. Omdat het buitenstaanders zijn… Ik weet waarover ik spreek… zie:

    http://gerdernissen.wordpress.com/2007/03/13/bodie-sorgeloos/

Geef een reactie

