Painfully Redundant Reviews

Nieuwe categorie: reviews! Ik heb even gedacht om hier een aparte blog aan te wijden, maar aangezien ik mijzelf ken en ik al moeite genoeg moet doen om deze blog af en toe van een bericht te voorzien, neem ik het hier maar in op. Het past ook volledig in de ‘overbodige’ sfeer, aangezien er al volk en zines genoeg zijn die hun mening in de vorm van reviews spuien. Maar in het zeldzame geval dat ik een album opgestuurd krijg, is het ook maar fatsoenlijk om er dan ook iets over te schrijven.

Over welke plaat ga ik het dus hebben? De nieuwste telg van Homer : Swan Songs for Broken Voices uitgebracht op Funtime Records. Opgenomen in De Studio te Asse, waar Dirk Miers (Soon, Deviate, Chimaera, …) achter de knoppen zit.

Voor diegenen die Homer niet kennen, de band bestaat al sinds 1997 en bestaat uit leden van het ondertussen gestorven Billy Liar en PN. Hun eerste release, een split cd met Billy Liar, “a million dollar homerun” was ook de eerste release uitgebracht op het Funtime Records label, waarvan de drijvende kracht gepersonaliseerd wordt door Homer – frontman Johan ‘jokke funtime’ Quinten. Funtime Records is ondertussen uitgegroeid tot hét independant label voor punkrock en hardcorebands in België en omstreken. In een genre dat heden ten dage geplaagd wordt door dubieuze mode invloeden en merchandise geldgewin, timmert Homer dus al een 10-tal jaar aan de weg en surfen ze samen met bands als 5 Days Off, Sixtoys, Second Base, … op de golf van succes van de zeer actieve en kwalitatieve Aarschotse punkrockscene.

Deze plaat is de 5de release van Homer en steekt naar mijn smaak kop en nek boven hun voorgaande releases uit. De plaat bevat 9 nummers waarvan Pump the brakes,  een cover van Randy/Refused van de ep “Refused loves Randy”.

Het eerste wat direct opvalt aan de cd (ik ben momenteel in het bezit van het prachtige digipack) is het artwork. Alhoewel daar bij Homer zelden van te klagen is, is hier wel echt enorm mooi werk afgeleverd door Hanna Maes . Het donkere van de hoes past ook perfect bij het hele ‘sausje’ waarmee de nummers overgoten zijn. Zo begint de cd met het heerlijk ruige ‘conquer the world in just one day’. Over het algemeen is de hele plaat net dat ietsje ruiger, en durft Homer toch wat van hun stereotype geluid afstappen en een stapje zijwaarts te zetten.

De gitaarpartijen zitten als vanouds zeer goed, luister bijvoorbeeld naar de outro-solo op ‘these sins are forgotten’.Homer is ook bekend voor zijn onwaarschijnlijk strakke en energieke live-shows waar zelden 1 van de vier heren op een foutje betrapt kan worden.

Funtime heeft een tijdje geleden beslist om hun releases te laten masteren door Alan Douches in de Westwestside Studio (Sick of it All, Thrice, Silverstein, …) in de USA waar er toch net dat ietsje meer uit de prestaties gehaald wordt. Dat is voor deze release niet anders. Alles zit en klinkt gewoonweg goed. Dikke aanrader.

artwork