Gezondheid!

niezen.jpg

Vorige week heb ik tijdens een basketbalwedstrijd een elleboogstoot op de bovenlip gekregen, net onder de neus. Resultaat: eventjes bloed tuffen en een dagje een snavel-lip.

De zwelling is nu weg, maar er is nog steeds een pijnlijk, weerbarstig sneetje aan de binnenkant van mijn bovenlip dat maar niet wil helen. Reden daarvoor is waarschijnlijk dat ik er niet kan afblijven met mijn tong… Maar telkens als ik er met mijn tong langskom, krijg ik een pijnprikkel. De ene keer is die prikkel al wat steviger dan de andere keer, en aangezien de snee in vogelvlucht vrij dicht bij mijn neus ligt, waardoor ik hevig moet niezen.

Ik ben zowiezo al een fervent niezer, ’s morgens heb ik regelmatig felle niesbuien waar ik alles om mij heen wegblaas in soms wel een 10-tal uitbarstingen na mekaar. Daarnaast heb ik jaar na jaar meer te lijden van hooikoorts en heb ik volgens mij ook een lichte allergie voor katten.

Maar zie ik het echt als een last? Niet direct. Net zoals urineren blijft het altijd goed doen. Je kan het zo vaak doen als je wilt (moet) en nadien voel je je altijd beter. Behalve natuurlijk in volle hooikoortsperiode, maar dan gaat het niezen ook gepaard met lopende neus en tranende ogen.

Ook grappig dat het “niesgeluid” in verchillende talen anders klinkt.

Een Reactie op “Gezondheid!

  1. Het niezen op zich vind ik ook niet zo een ramp. Maar door al dat vegen wordt het gedeelte tussen mond en neus altijd geirriteerd en dat vind ik wel vervelend!

Geef een reactie

