Zelfkastijding

zweep.jpg

Soms doe ik mijzelf pijn als straf voor mijn eigen gedrag of fouten. Nu ga ik niet tot bloedens toe met een zweep op mijn rug liggen hengsten, maar ik doe het iets subtieler.

Zo nam ik geen aspirine of dafalgan om een kater te verdoven. Ik had de pinten zelf gedronken, dus moest ik de hoofdpijn ook maar uitzitten. Vorige zinnen staan duidelijk in de verleden tijd. Hier ben ik dan ook reeds mee gestopt. Ik werk nu namelijk, dus kater of niet, ik moet uit bed, dat is al straf genoeg.

Een andere voorbeeld is het bandje van mijn horloge. Ik heb een metalen bandje, met zo een ‘kliksysteem’ en een klepje dat er voor moet zorgen dat het bandje niet losschiet. Toen ik het bandje nog maar enkele dagen aan mijn horloge had hangen (de horloge zelf heb ik denk ik al een 12-tal jaar), heb ik hem laten vallen… Daardoor is het sluitingssysteem wat vervormd geraakt, waardoor het bij de minste druk losschiet. Nu, ik word daar ZOT van! Maar ik laat het nog niet maken! Dan had ik het maar niet moeten laten vallen!

Ofwel ben ik gewoon lui, dat kan natuurlijk ook…

7 Reacties op “Zelfkastijding

  1. Als ware vorm van zelfkastijding, per ding dat ge niet goed doet, trakeerde de vrienden…

    (of kennissen 🙂 )

  2. Ik vind dat van die horloge toch nog net iets anders.
    Als je hem niet doelbewust op de grond gooit is dat een ongelukje.

    Een voorbeeld:
    Stel nu dat je later een kindje krijgt dat eigenlijk een ongelukje was. Ga je daar dan ook niet mee naar den dokter als hij kapot (lees: ziek) is? Want je had maar een ‘regenjas’ aan moeten doen!

  3. @ Birt: van die horloge is om mijn eigen onhandigheid te bestraffen. Ik neem aan dat mijn horloge zelf daar weinig om geeft of het bandje nu goed sluit of niet. Uw vergelijking met het kind is weliswaar grappig, maar niet volledig correct. Daar zou ik het kind straffen en niet mijzelf.

  4. Punt voor Niggle.
    damn!

  5. Een horloge heeft ook gevoelens, een kind daarentegen…

  6. Auw..
    Ik doe het niet met een zweep mr ik sny..

Geef een reactie

