Het juiste been

7:59

“Lees ik dat goed? Of zit er nog teveel prut in mijn ogen en mag ik eigenlijk nog een paar uur blijven liggen?”

8:00

Een snerpende pieptoon doorprikt meedogenloos mijn hoop die als een ballon, gevuld met vlijmscherpe scheermesjes, boven mijn hoofd zweeft.

“Allez hup”

Met mijn linkerbeen stap ik uit mijn bed, is dat het goede of het slechte? Het verdere verloop van de dag zal het uitwijzen. Met mijn rechterbeen stap ik reeds in de voorziene broekspijp. Volgende stap, linkerbeen in andere broekspijp. En nu maar hopen dat mijn knopen vanvoor zitten. Een moment van stilte terwijl ik naar beneden kijk… “SUCCES!”. De armen vliegen de lucht in en bij het neerkomen zit mijn trui op zijn plaats.

Badkamer: Koud water in handen, en hopla! Smijt in gezicht. Tandenborstel, tandenpasta en maar borstelen. Niet te hard, niet te zacht, net goed.

Deur open, deur uit, deur dicht, sleutel op de deur en draaien maar. Tegen de wijzers in weliswaar!

Clio in, start onberispelijk.

Ik heb rood. Wachten… er zit niks anders op. De andere richting krijgt groen. Als een gewelddadige kotsstroom verspreiden de wagens zich over het kruispunt. Precies alsof de rijbaan ziek is. Ze ligt dan ook open. Wegenartsen zijn ter plekke met kranen en ander tuig.

Volgens mij was het het juiste been.

4 Reacties op “Het juiste been

  1. Hoogstwaarschijnlijk wel. Toch wel fijn zo’n opgewekt ochtendhumeur te lezen.

  2. Ik stap altijd met mijn rechterbeen uit bed en ik heb eigenlijk nooit last van een ochtendhumeur. Buiten het eerste kwartier, dan moede mij rustig laten wakker worden.
    Zou u ‘slecht been’ van kant kunnen veranderen door de jaren?

  3. @ dinzzz: ik moet toegeven dat het rode licht even roet in het eten kwam gooien, maar het was inderdaad overwegend opgewekt.

    @ Birt: ik denk dat uw slecht been zelfs dagelijks kan veranderen…

  4. Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet welk been bij mij eerst uit bed is. Misschien moet ik eens beginnen turven!

Geef een reactie

