“normaal” is niet normaal…

Welke grens moet overschreden worden eer we iets “normaal” gaan vinden? Moet er dan een bepaald aantal personen het als “normaal” bestempelen? En hoeveel zijn er dat dan precies? Of is “normaal” een louter subjectief gegeven, en alles behalve een vaste waarde?

Bijvoorbeeld die stammen die in het regenwoud of waar dan ook ontdekt zijn met die schijven in hun lippen. Voor hen is dit waarschijnlijk heel normaal, maar ik zou dit nu niet direct overwegen als lichaamsaccessoire. Enkel en alleen al omdat ik het niet normaal vind.

Dus iets kan tegelijkertijd wel en niet normaal zijn, afhankelijk van aan wie je het vraagt. Bestaat “normaal” dan wel, vraag ik mij af? Het is toch niet normaal dat normaal in normale omstandigheden afhankelijk is van verschillende meningen. Of net wel?

4 Reacties op ““normaal” is niet normaal…

  1. Ik denk dat de term “normaal” in de meeste gevallen beter omschreven wordt door “sociaal wel of niet aanvaard”, waardoor je hele vraagstelling meteen ook beantwoord is.

  2. Maar hoeveel mensen moeten het dan aanvaarden om iets als algemeen aanvaard te beschouwen?

  3. Dit is een abnormaal fascinerende gedachtekronkel!

    Ik ben even te rade gegaan bij mijn goede vriend ‘Van Dale’. Die zegt:
    nor·maal2 (bn.)
    1 overeenkomstig de regel, gewoon
    2 als norm dienend.

    Ik denk dus dat iets normaal is, als het de regel is.
    Voor die mensen met hun cdlippen is het dus normaal (bij hun is het de regel) en voor ons niet omdat het niet de regel is, maar de uitzondering.

    Volgens mij is het dus de meerderheid die telt in combinatie met de gezonde normen die we in de opvoeding meekrijgen.

  4. Vwala, ik denk dat het hier al gezegd is. Het is in ieder geval zo dat ‘normaal’ heel erg afhangt van de omgeving.

Geef een reactie

