Kruiswoordraadsels…

Wie maakt er eigenlijk kruiswoordraadsels? En met “maken” bedoel ik “opstellen”, niet “oplossen”.

Hoe begin je eigenlijk aan zoiets? Pak je gewoon een scrabble-speelbord met een hele hoop letters en begin je maar te leggen? Waarna je dan de beschrijvingen moet gaan bedenken van de woorden die je hebt gefabriceerd?

Maar wie maakt ze dan? Wie heeft er als ambitie “woorden mekaar laten kruisen volgens een bepaald patroon”?

Ik moet eerlijk toegeven, zou mijn zoon/dochter later op 5-jarige leeftijd naar mij toestappen en zeggen: “Papa, ik wil later kruiswoordraadselopsteller worden”, dat ik toch wel wat teleurgesteld ga zijn…

5 Reacties op “Kruiswoordraadsels…

  1. Ik ben er ooit eens aan begonnen, maar heb dat niet tot een goed einde gebracht. Sindsdien beperk ik me tot het oplossen van door anderen gemaakte kruiswoordraadsels. (Als ik me niet vergis, bestaat er tegenwoordig software om zulke raadsels te maken)

  2. Wie maakt ze dan ?
    De Zweden

  3. @ smiling cobra: Hoe begin je in godsnaam aan zoiets?

    @ piet: of de Doorlopers uit Doorloopland

  4. wat vertelde jij je papa en mama dat je wilde worden toen je 5 was? Ik kan me niet inbeelden dat je hen toen een overzicht gaf van je huidige job. En had je dat wel verteld, zouden ze dan blij of teleurgesteld zijn?
    Ben jij blij of teleurgesteld?

  5. Bij mij wisselde Cartoonist af met Journalist. Het is uiteindelijk geen van beide geworden.

    Teleurgesteld is misschien wel een foute woordkeuze (ik wil uiteindelijk de kruiswoordraadselopstellers van deze wereld niet tegen de schenen stampen), het zou eerder “onverwacht” zijn, omdat je verwacht dat die kruiswoordraadsels er gewoon zijn… Je (lees: ik) bedenkt niet direct dat er ook mensen zullen zijn die ze opstellen.

Geef een reactie

