Tweede plaats

Ik ben vrij goed in veel zaken. Zo kan ik “vrij goed” basketballen, maar heb ik bijvoorbeeld nooit de kunde gehad om nationaal te spelen; speel ik “vrij goed” gitaar, maar stoot ik keer op keer op eigen tekortkomingen bij pogingen om eigen nummers te componeren; en is een fietsband oppompen bij normale omstandigheden meestal geen probleem.

Maar ik heb nooit een bepaalde discipline of een iets gehad waar ik mij als “expert” in heb kunnen beschouwen, laat staan als “de beste”. Als het zo blijft lopen, zal mijn naam niet glorierijk in de geschiedenisboeken verschijnen, behalve als “eeuwig verdienstelijk” misschien.

Niet dat dit mij weemoedig stelt, verre van. Ik heb er mee leren leven dat er altijd wel iemand in mijn directe omgeving is die beter gaat zijn dan mij in hetgeen ik dat moment doe. Ik heb ook niet de ambitie om in alles de beste te willen zijn, en beschik over een “vrij sterk” relativeringsvermogen. Zolang ik niemand tegenkom die mij in wat dan ook alle hoeken van eender welke ruimte laat zien, blijf ik nog gelukkig.

8 Reacties op “Tweede plaats

  1. Prijs je gelukkig! Concurrentiestrijd leidt slechts tot afgunst, jaloezie en nijd.

  2. Jaloers ben ik niet, maar eens de beste zijn in iets zou ik niet vervelend vinden 🙂 .

  3. Ik zal u ns laten winnen met iets :p

  4. Met handjedruk zeker? 😉

  5. Niet iedereen heeft een dergelijk gespierde rechterhand…

    Welke oefeningen moet je daar voor doen ?

  6. En ge zijt trouwens wel wereldkampioen niggleblog-posten…
    Beste zanger die NSA ooit gehad heeft…
    Beste broer van Carlo…
    Beste tegen-de-muur-loper…
    kortom uitmuntend

  7. Links zal ook wel gaan Piet.

    Uw eerste drie ‘complimentjes’ hebben weinig waarde aangezien ik ook drie maal de enigste en dus zowel beste als slechtste ben geweest.

    Het laatste is wel terecht en meermaals bewezen geweest 🙂 .

  8. Pingback: Als ik later groot ben... « Painfully Redundant

Geef een reactie

