Kapstok?

“Hola, het sneeuwt nog steeds!”, riep ik luidop wanneer ik gisterenavond vanop de tweede verdieping uit mijn raam het zwart-witte schouwspel gade sloeg. Het was ongeveer tijd voor mij om te vertrekken. Ik had namelijk nog plannen die avond. Geen grootse plannen, gewoon, plannen.

Met muts, handschoenen en sjaal strategisch gepositioneerd, begon ik mijn tocht door het donker. Gelukkig had ik licht. Had ik maar een bril of iets dergelijks gehad, of beter nog, een voorruit met ruitenwissers! Van zodra ik voor mij uitkeek om te zien of ik nog op het juiste spoor zat: PLOF! Sneeuwvlok in mijn rechteroog! Een stevige grimas vertoonde zich op mijn gezicht. Direct gevolg: een goedgemikte sneeuwvlok, recht in mijn mond! Van een rechte lijn was plots niets meer te merken. “Herpak je!”, spoorde ik mezelf aan, en ik dwong mijn fiets de helling op.

Ik spoel even door naar het moment dat ik het Stuk betreed.

“Goed gevulde zaal, maar waar laat iedereen zijn jas?”, vroeg ik mezelf terecht af. Na wat rondkijken stelde ik vast dat de meeste jassen werden vastgehouden of aangehouden. Aangezien beide keuzes voor mij geen optie waren, legde ik de mijne voorzichtig aan de kant.

Tomàn begon net een nieuw nummer op het moment dat ik binnenkwam. “Vriendelijk”, dacht ik en een eerste €1,70 aan stella verdween in mijn keelgat. “Niet goedkoop”, grommelde ik, maar ik was al lang blij dat ik geen bonnetjes moest kopen en gewoon met cash kon betalen. Ik ben niet zo’n fan van bonnetjes. Dan hebben ze met de euro een munt waar je in virtueel heel Europa kan betalen, en dan gaan ze even tegenwerken door bonnetjes in te voeren.

Tomàn was uiteindelijk niet zo mijn ding. Zeker niet slecht, maar te zeer naar het noise om mij langdurig te kunnen plezieren.

Eagle*Seagull kwam dan als een verademing. Een zeer dansbare mix van The Cure, The Arcade Fire en Franz Ferdinand. Maar enkele nummers later was het nog steeds wachten op de verfrissende afwisseling. “Zeer onderhoudend, maar kan toch beter”, was dan ook mijn oordeel. Bands met een violiste zijn wel leuk om naar te kijken.

Uiteindelijk dan Confuse The Cat. Oorspronkelijk vond ik hun muziek niet zo geweldig, maar met de laatste plaat ben ik volledig mee, zoals ze zeggen. “Ik ben benieuwd”, loog ik niet, want ik was het ook. Aangezien het nog maar het 4de optreden was van Peter, hun nieuwe bassist. Zij speelden, ik genoot. Zeer strak, waarschijnlijk niet foutloos, maar toch niet merkbaar de mist in gegaan. De nummers van de nieuwe plaat gingen binnen als enkele €1,70-stella’s, met het oudere werk was ik niet vertrouwd.

“Wel kort”, dacht ik na afloop van hun set. Als ik zou zeggen dat ze 3 kwartier gespeeld hebben, dan ben ik gul.

Na nog wat napraten en het merken dat de toog gesloten werd, viel de beslissing: “Kom, we gaan nog ene drinken”.

4 Reacties op “Kapstok?

  1. Volgende keer leg ik je jas wel in de backstage hoor niggle 🙂

  2. Er zijn nog goede mensen in de wereld 😉 .

  3. vestiairenostalgicus

    Toen de dieren nog spraken zat er bij de ingang van de meeste zalen een ietwat gedateerde dame met wollig uiterlijk (op de getekende wenkbrauwen na), die met een beleefde glimlach uw jas (halflang, in fijne tweed) en hoed aannam. Het ticketje dat je werd overhandigd moest je goed bijhouden, anders zou het wel eens kunnen dat je als laatste pas buitenkan. Een onooglijk bedrag maakte de vestiairedame zo blij als een kind.

    Als je naar de schouwburg gaat wordt je nog steeds met zulke égards behandeld, en alleen al daarom zou ik nog eens willen gaan. En om achteraf een lekkere cocktail te gaan drinken in de Professor natuurlijk.

    Dan blijft mijn vraag waarom handelingen of gewoontes die hoffelijk ple(e)g(d)en te zijn nogal eens worden afgedaan als belachelijk. De deur openhouden voor een dame, bijvoorbeeld…

    Wanneer de norm erin bestaat je zo onverschillig en onbeleefd mogelijk op te stellen tegenover uw medemensen, kies ik ervoor me buiten de norm te stellen.

    Toch maar eens naar de agenda van 30CC gaan kijken, want uw jas in de vestiaire hangen om te gaan indommelen bij een stuk dat u ni interesseert is ook maar niks.

  4. stevige comment, nostalgicus. Misschien zelf een blog opstarten? 😉

Geef een reactie

