Mijn dialect

Ik schrijf hier altijd (of probeer het toch) in het Algemeen Nederlands. Aan de ene kant, zodat iedere Nederlandstalige hier kan komen lezen, maar aan de andere kant ook omdat ik schrijven in mijn dialect gewoonweg heel moeilijk vind.

Hoewel ik mensen ken die hardnekkig via SMS, MSN of email in dialect naar mij schrijven, zal ik altijd iets terugsturen (-schrijven) in algemene schrijftaal. Ik ga de klanken nooit zo goed kunnen ‘naschrijven’ dan zij. Daarbij ben ik mijn eigen dialect ook verleerd, of hebben ze het mij nooit echt aangeleerd.

Het is weliswaar aan mij te horen dat ik van de regio Noord-Limburg afkomstig ben, maar de echte dialectwoorden zitten, jammer genoeg, niet in mijn vocabularium. Ik kan enkel nog wat met klanken in mijn dialect spreken, en ook daar ben ik niet echt goed in…  Jarenlang studeren tussen verschillende dialecten, heeft mijn ‘dialectgevoel’ afgezwakt.

Komt daar nog bij dat ik taalgewijs vrij beïnvloedbaar ben. Als ik bijvoorbeeld een gesprek aanga met een Nederlander, zal ik vrijwel direct een Nederlandse tongval ten toon spreiden. Niet dat ik graag zo praat, maar dat gaat eerder vanzelf.

Ik ben mijn dialect dus verleerd… zondezonde, nondenonde…

8 Reacties op “Mijn dialect

  1. Aan een taalpurist nooit gebrek doch even volgende vragen:
    – Nut van klinkers ? (Ja zonder klonken woorden stom, maar ik bedoel waarom moesten wij weten wat een klinker was, buiten rad van fortuin)
    – Lettergrepen ?
    – fokschip ?

  2. @ Piet:
    -nut van klinkers: dan weet je meteen wat de medeklinkers zijn
    -nut van lettergrepen: als je een heel lang woord hebt, dan weet je waar je een adempauze kan inlassen
    -volgens mij was het ofwel ’t kofschip of ’t fokschaap, is fokschip dan een contaminatie?

  3. – nut van klinkers: blijft onbewezen. Een kringredenering helpt de zaak niet vooruit.

    -nut van lettergrepen: De natuurlijke reflex die ervoor zorgt dat men zich niet kan doden door zijn adem in te houden, helpt al veel bij het zoeken naar die bewuste adempauzes

    – Eerder een neologisme aangezien noch kofschip noch fokschaap algemeen beschouwd wordt als een uitdrukking

  4. Het zijn niet de klinkers maar de klanken die een nut hebben. “klinker” is gewoon een benaming voor klanken waar lucht ongehinderd door de mond naar buiten komt. Medeklinkers zijn klanken waar de lucht niet ongehinderd door de mond naar buiten kan.

    nut van lettergrepen: zo weet je waar je het woord moet splitsen als je regeltje vol is. Het is dus ook hoofd-rol ipv hoof-drol.

    als het een neologisme is, moet het een woord zijn. en een woord is een spraakklank of geheel van spraakklanken dat op zichzelf een betekenis heeft. Dus het fokschip is het schip waarmee je kleine schepen maakt?

  5. Dus we zijn het er over eens dat klinkers geen enkel nut hebben ? Het is immers maar zorgen “dat het beestje ne naam heeft”

    Lettergrepen kan ik mij eingszins bij neerleggen, maar toch ook geen overdreven nut.

    Neologisme betekent letterlijk nieuw woord, betekenis kunen we dus zelf invullen.

  6. Klinkers zijn klanken. We zijn het er toch over eens dat klanken een nut hebben? Anders kan je ook zeggen dat een tafel geen nut heeft. Een houten blad op vier poten heeft nut, maar een tafel niet, want het is een kwestie van “als het beestje maar ne naam heeft”.

    Vul de betekenis van fokschip dan in.

    Er zijn trouwens betere plaatsen om deze nutteloze discussies te voeren Piet, eender welk café bijvoorbeeld (met voorkeur voor het Molenhuis).

  7. t es wo da ikke komme van westvlaondern en door klint toal up een andre manire

  8. ik pas me ook supermakkelijk aan. Met een limburger ga ik met meer gevoel praten en een zachte g.
    Hier in Drenthe is het wat boerser, maar als ik bijvoorbeeld in het Twentse land ben, ooo en aaa ik zo weer mee.
    In het westen neem ik het ook zo over, net als bijvoorbeeld in Arnhem.
    😉

Geef een reactie

