verstopping

“ARGH!”

Niet aangenaam als dat de eerste gedachte is die door je hoofd vliegt wanneer je je eerste gewaarwording van die dag, een schreeuwende wekker, ervaart. Maar ik voelde me ook zo ellendig. Schorre keel, drukkende hoofdpijn, een kop vol snot zoals men al eens placht te zeggen. Krakend veeg ik de prut uit mijn ogen. Ik was de dag daarvoor nog wel goed op tijd gaan slapen. Om 22u had ik reeds in mijn bed plaatsgenomen. Nadat ik de laatste 2 hoofdstukjes van “Catcher in the rye” had uitgelezen, doofde ik het licht.

Ik voelde het ook al aankomen. De hele dag had ik mij niet de volledige 100% gevoeld. De alcoholconsumptie van woensdagavond had daar misschien wel iets mee te maken, maar laten we geen oude koeien uit de sloot halen.

Neen, ik voelde mij niet goed. En dat net op de dag dat mijn eerste werk een klantenbezoek is. “Zou ik mij ziek melden?”, flitste er even door mijn hoofd. Doorbijten, komaan, enkele ziektekiemen krijgen mij niet klein! Een douche en een scheerbeurt later voelde ik mij al stukken beter. Nu was ik slechts nog vrij ellendig.

Ik zou nu in detail het hele verloop van mijn vrijdag kunnen gaan vertellen, maar daar heb ik eerlijk gezegd geen goesting in.

Deze nacht werd ik om 5u wakker. Verstopte neus… “Wat nu?”, dacht ik angstig. Ik had namelijk geen verstopte neus meer gehad sinds april vorig jaar. Normaal gezien word ik niet zo snel ziek, kan ik vrij goed tegen de koude en zolang ik voldoende kan slapen blijf ik relatief gezond. Ik herinner mij mijn vorige verstopte neus nog goed. Plots hoor ik een repetitief pianomuziekje en begint mijn omgeving te verwateren en golfjes te vertonen. “Wat gebeurt er?”, hoor ik mezelf denken. Het is gewoon een flashback.

Maart 2006. Het weer was al lange tijd somber en grijs geweest. Plots kwam de lente. Aangezien de natuur wat tijd in te halen had, vlogen de pollen je om de oren. Aangezien ik vanaf mijn 15 levensjaar gradueel meer last kreeg van hooikoorts, volgde er nu een explosie van niesaanvallen, tranende ogen en al de andere vervelende effecten. Dit in combinatie met een overambitieuze airconditioning op het werk, die mijn onvoorbereide lichaam met een stevige hoofdverkoudheid opzadelde, zorgde voor een verstopte neus zonder weerga.

Waar ik normaal gezien 3 dagen nodig heb om een verstopte neus weg te werken, heb ik er toen 3 weken ermee rondgelopen. 3 weken van klammige zakdoeken, Otrivine-neusdruppels en slechte nachtrust. De verstopping nam enkel nog toe in hardnekkigheid. Uiteindelijk hielp niets meer en belandde ik bij de dokter die een stevige ontsteking van mijn sinussen vaststelde, waardoor deze fel opgezwollen waren, en een virale infectie in mijn neus, keel- en oorholte. Hij schreef mij prompt 3 dagen rust voor, antibiotica en cortisonepillen. Van dit laatste was ik toen wel wat verschrokken, aangezien ik nog nooit dergelijke medicijnen voorgeschreven had gekregen. Ook mocht ik zeker enkele maanden geen neusdruppels meer gebruiken.

Het beeld van mij bij de dokter verwatert en hetzelfde pianomuziekje is weer hoorbaar.

Ik zit rechtop in bed, bedenk over welke opties ik beschik, en besluit toch maar neusdruppels te gebruiken. In slaap geraken met een verstopte neus is bij mij immers geen gemakkelijke opdracht. Een gebrek aan slaap zou dan waarschijnlijk voor een doorbraak van mijn griepje zorgen. Ik heb immers vanavond al plannen. We hebben met onze vaste groep van tijdens de universiteit afgesproken om gezamelijk iets te gaan eten en te gaan drinken in Leuven. Ziekte zou daar wat roet in het eten komen gooien. Wat haat ik roet in mijn eten. Gezond kan dat niet zijn, en geef toe, zo wat zwart stof op je bord, smakelijk ziet het er ook niet uit.

3 Reacties op “verstopping

  1. Ik hoop dat je je in no time weer kiplekker voelt!

  2. k hoop dat der niet al te veel roet in je eten zat s avonds, en dat het een neige avond was

  3. @ llleennn: Kiplekker ben ik nog niet, maar ik vind kip dan ook wel zeer smakelijk 🙂 .

    @ homerus: Het was plezant. Lekker gegeten in Basecamp (Indisch – pikant eten helpt goed tegen een verstopte neus trouwens!). Daarna enkele rustige cafés gedaan (Domus onder andere).

Geef een reactie

