slim verkeerslicht?

Ik beschouw mijzelf als een rustige, geduldige chauffeur. Dat zal menig passagier van mij gerust kunnen bevestigen. (Doe de test: als een meisje dat nog nooit bij je in de wagen heeft gezeten tijdens een rit in slaap valt, dan ben je een rustige chauffeur)

Wanneer ik een verkeerslicht nader dat op rood staat, zal ik reeds op voorhand mijn voet van het gaspedaal halen en rustig uitbollen, in plaats van gas te blijven geven en uiteindelijk op mijn rem te moeten gaan staan. Op deze manier spaar ik diesel uit, hebben mijn remschijven en banden minder te lijden, en vaak ben ik uiteindelijk sneller dan de wagen die mij in extremis nog voorbij snelt, op zijn rem moet gaan staan, en bij groen licht van volledige stilstand moet vertrekken.

Bij kruispunten die ik frequenteer gebeurt het regelmatig dat ik de opvolging van gebeurtenissen herken en kan inschatten. Bijvoorbeeld: “als het pijltje voor links af te slaan rood wordt, duurt het nog maar een seconde vooraleer de wagens die rechtdoor willen, getrakteerd worden op groen licht”. Deze kennis maakt het makkelijker om mijn ideale snelheid in te schatten waardoor ik niet op mijn rem moet gaan staan voor een rood licht.

Maar nu zijn er op een weg die ik vaak afleg ‘slimme, conflictvrije verkeerslichten’ geïnstalleerd. Wat houdt dat nu in? Concrete situatieschets: Baan met 2 rijvakken in beide richtingen, bij het verkeerslicht is er een voorsorteringsstrook voor wagens die linksaf willen met apart verkeerslicht (pijltje). Voor wagens die rechtdoor of rechtsaf willen is het wachten op volle groene cirkel.

Stel nu dat er in 1 richting geen wagens staan te wachten voor het rode licht, maar wel in de andere richting. Dan zal het licht aan die ene richting zonder wagens rood blijven, alhoewel de wagens in de andere richting wel groen licht krijgen.

Als dat nu de nieuwe generatie verkeerslichten is, dan gaat mijn ‘uitbolstrategie’ weinig vruchten meer afwerpen… Ik ga immers zo snel mogelijk voor het rode licht moeten gaan staan indien er nog niemand wacht.

Bijkomend merk ik ook regelmatig dat er chauffeurs zijn die denken het systeem van het nieuwe verkeerslicht te hebben doorlicht, en op het gaspedaal gaan staan vanaf het moment dat ze denken dat ze groen licht gaan krijgen, maar eigenlijk dwars door het rood rijden. In dat geval wordt het zogenoemde ‘conflictvrij verkeerslicht’ mogelijk ‘conflictvol verkeerslicht’.

Advertenties

5 Reacties op “slim verkeerslicht?

  1. als een meisje dat nog nooit bij je in de wagen heeft gezeten tijdens een rit in slaap valt, dan ben je misschien gewoon saai? 😉

  2. @ Wouter: dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik geloof liever mijn waarheid 😉

  3. Het effect dat jij op vrouwelijke passagiers uitoefent doet verdacht veel denken aan Rohypnol… Oppassen toch maar

  4. @ roadrunner: een snelle google search later weet ik ook weer wat Rohypnol is, of moet ik zeggen Flunitrazepam?

  5. Wie een rood licht negeerde, mag een boete in de bus verwachten. Tegenwoordig kan je de hoogte ervan gemakkelijk zelf berekenen met een boetecalculator.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s