Had ik maar…

Ik haat het als ik iemand niet direct van gepaste repliek kan dienen. Ik haat het nog meer indien ik een tijdje later wel op gepaste repliek kom.

In het eerste geval weet ik dat ik gewoonweg tekortschiet. OK, je wist niet wat te zeggen, deal with it.

In het andere geval weet je dat je beter had gekund. “Had ik dat maar gezegd”, spookt er dan door mijn hoofd. Het moment is voorbij, de kans is verkeken, je grijze massa werkte te traag. Dat is het vervelende aan ‘spijt’. Je voelt het per definitie pas als het te laat is, als de schade al gemaakt is, als het kruit reeds verschoten is.

De persoon in kwestie na de discussie nog op zijn plaats proberen zetten is ook zeer onnozel. “Oh ja, trouwens, weet je nog dat we die discussie hadden over (vul gewichtig onderwerp in)? Dit is mijn gedacht: …!”. Met zoiets moeten ze bij mij ook niet afkomen. Een directe “en heb je DAAR zo lang over moeten nadenken”, zal meer dan waarschijnlijk voldoende zijn om de andere van zijn stuk te brengen.

6 Reacties op “Had ik maar…

  1. helaas, soms gebeurd dat nu eenmaal

  2. oe daar krijg ik het van. je moet het kunnen loslaten achteraf, anders blijf je ermee lopen, met dat ‘had ik maar’

    wat wel weer fijn is: er iets uitflappen waarvan je pas achteraf inziet hoe gevat en scherp het wel niet was.

  3. En neen niggle, dit babykleurtje kan ook mij niet bekoren …

  4. Trotse voorstander van het:

    “Wete nog toen da we het hadden over”

    Slowly but surely

  5. @ pironik: er iets uitflappen waarvan je pas achteraf inziet hoe gevat en scherp het wel niet was => dat zijn de mooie momenten

    @ peter: voel u vrij om een persoonlijke template voor mij te ontwerpen, vol klasse!

    @ piet: traag maar zeker? zeker traag.

Geef een reactie

