Horizon

Gisterenavond voor een andere bezigheid gekozen dan het standaard caféhangen, en samen met een kameraad naar Meerhout-Gestel afgezakt om aldaar in het rustieke JC Horizont een optreden te aanschouwen van Atilla en Diablo Blvd.

Op de heenweg het nieuwe schijfje van voormalig Million Dead frontman Frank Turner nog wat aan het beluisteren geweest. Meesterlijke plaat.

Blijkbaar waren we ruim een half uur te vroeg op het appèl, dus beklommen we een plaatselijke kruk, plaatsten we onze ellebogen op de toog en bestelden een pintje. JC Horizont, wat een perfecte locatie voor dergelijke optredens. Telkens als ik daar ben denk ik met spijt aan het feit dat de gemeente waarin ik ben opgegroeid, nooit over een jeugdhuis heeft beschikt. Er was niet veel volk. Wel enkele herkenbare gezichten. Je ziet immers vaak dezelfde mensen op dergelijke optredens.

Eerste band was dus Atilla, opgestaan uit de assen van voormalig punkrock ensemble Plan9Freakshow. Stevige rock, met toch nog de duidelijke punkrockinvloeden. Enkele nummers hadden even goed nummers van Plan9 kunnen zijn, en dat is zeker geen slechte zaak. Muzikaal zat het zeer goed in mekaar. Goede drummer ook. Maar de mindere punten die ik vroeger bij Plan9 zag, zie ik jammer genoeg bij Atilla terugkomen.

Eerste punt is de zang. Niet dat Cpt. Eddie vals zingt, zeker niet, maar zijn stem leent zich niet tot dit genre vind ik. Omdat hij bijna constant zijn alles zit te geven klinkt zijn stem dun en schel. Daardoor verliezen zijn zanglijnen sterkte en afwisseling. Op cd valt dit nog goed mee, maar live doet dit niet overtuigen.

Ander punt dat ik nog opmerkte is dat de mannen op het podium stonden alsof ze een repetitie op verplaatsing hadden waar dan toevallig wat mensen op stonden te kijken. De zanger staat meer dan de helft van de tijd met zijn rug naar het publiek, de gitaristen zijn zeer statisch en tonen nauwelijks emotie op hun gelaten. Op een gegeven moment speelden ze een instrumentaal nummer. De solo in dit nummer was zeker de moeite, maar ik vond het verschrikkelijk jammer dat de gitarist die deze solo ten berde bracht, zich tot zijn versterker richtte! Het optreden was solide, maar volgens mij kan het toch nog beter.

Daarna was het de eer aan Diablo Blvd. Deze rock ’n roll band heeft Vlaamse komiek Alex Agnew als frontman, en 1 van hun 2 gitaristen speelt ook bij het Antwerpse The Setup. Diablo Blvd brag een stevige show. Ik kreeg terstond goesting om een pot brillantine te gaan halen en mij een vetkuif aan te schaffen (ik zou dan wel eerst weer mijn haren moeten laten groeien)! Verticale gitaarhalzen, fill-ins, AC/DC solo’s, de zware stem van mr. Agnew, … jawel, stevig optreden. De vrouwelijke bassist leek zich niet volledig thuis te voelen op het podium, maar stond haar mannetje. De drums waren simpel maar standvastig, meer moet dat niet zijn.

Misschien wel beter oorstopjes meegenomen…

3 Reacties op “Horizon

  1. Ik wil heel graag diablo blvd eens checken eigenlijk, dedju. Haddek geweten dat ge waart gegaan was ik meegegaan want dit weekend was het maar dooie boel. Dan zitte in 3 bands, als der 2 te lui zijn om te repeteren is’t nog ma saai …

    En Atilla … Volgens je beschrijving is het helemaal zoals ik het me al had voorgesteld natuurlijk. Ben ik niet rouwig om, heb over Plan Negen al mijn gedachten toen de zanger van Death before Disco nog achter een box tweede stem deed …

  2. Begrijp me niet verkeerd, ik vond Atilla goed (ik vond Plan9 ook dik in orde). Zeer koele intros van tijd tot tijd en kracht zat er ook in, maar het zou toch nog beter kunnen.

  3. Ik vond plan négen nie goed, dus ik vrees voor Atilla, maar ik ben wel curieus en openminded!

Geef een reactie

