Voedingstip van de week

Sinds kort ga ik met enkele collega’s wekelijks basketten. Om de conditie toch (vergeefs) proberen een beetje op peil te houden. Vergane glorie zeg maar.

De vrouw van 1 van de collega’s is voedingsconsulente volgt als vrije student een cursus gezonde voeding, en ik trigger hem wekelijks voor een “voedingstip van de week”.

En omdat ik enkel het beste voorheb met jullie, mijn lezers, zal ik deze voedingstip vanaf nu wekelijks trachten door te geven. Zodat jullie toch ook in goede gezondheid blijven.

Zo zijn daar al als voedingstips gepasseerd:

1. “Zuivel is niet ok”. Of melkproducten toch niet. Het is blijkbaar een fabeltje dat je melk nodig hebt om sterke beenderen te krijgen. Veel mensen zijn lactose intolerant en hebben het nog niet eens door (jeukende ogen of huig zijn blijkbaar veel voorkomende symptomen). Ik kon mij al niet voorstellen dat iemand indertijd naar de uier van een koe zat te staren en dacht: “hmmm, daar ga ik eens aan trekken, en wat er ook uitkomt, ik drink het op!”

2. “Patatten met vlees is niet ok”. Nog maar een eetgewoonte die eigenlijk tegen alle logica ingaat. Vlees verteert trager dan aardappelen, maar het blijft 1 massa in uw verteringssysteem. De aardappelen gaan dan als het ware reeds beginnen rotten in uw lijf. En we weten allemaal hoe hard rottende patatten kunnen stinken! Blijkbaar is donker, vezelrijk brood ook niet zo gezond, om diezelfde reden.

3. “Chocolade voor het sporten is niet ok”. Daar krijg je krampen van in de spieren!

Deze week had hij ook een “Voedingsstatistiek van de week”: Gemiddeld eet een persoon 50 kg suiker en drinkt 80 l frisdrank per jaar. Dat is TE veel. En zoals mijn grootmoeder zaliger altijd placht te zeggen: “Te is nooit nie goe, behalve TEvreden!”.

En dan zijn we nu aangekomen aan de voedingstip van deze week:

“TE KOUD DRINKEN NA HET SPORTEN IS NIET OK”. Vanwege de te snelle afkoeling! Vraag dus geen ijs in je drankje na het sporten. Gelukkig is een pintje on the rocks niet iets wat ik dagelijks consumeer. Santé.

8 Reacties op “Voedingstip van de week

  1. 2 uur judo-beulen -> 1 ijskoude leffe of jupiler

    tip mijn voeten

  2. Een tip is een tip eh peter. Of je de tip al dan niet ter harte neemt is volledig uw eigen keuze. Ik ben enkel het medium, mijn geweten is zuiver 😉 .

  3. Ik ben precies nog goed bezig ook: geen vlees, weinig zuivel, chocolade tijdens en na het sporten, … niet voor niks dat ik zo’n atleet ben!

  4. Alweer wat bijgeleerd, en dat zo vroeg op de dag al. Nu mag ik wel terug naar huis zeker? 🙂

  5. @ tijs: Vlees eten op zich was volgens hem niet ongezond, wel de combinatie vlees-aardappelen. Vlees met … vlees eten zou gezonder zijn.

    @ xixarro: het is een vrije blogosfeer 🙂 .

  6. Ik bedoelde ‘naar huis’ als in ‘niet meer op het werk’ 😉

  7. Ahzo… Daar was het nog te vroeg voor om zo te redeneren 🙂

    van mij mag je in ieder geval

  8. Pingback: voedingstip van de week (2) « Painfully Redundant

Geef een reactie

