Elke morgen weer…

Wakker worden, ik ben er geen held in. Elke ochtend weer een gevecht met de morgenstond.

Ik heb de luxe om dicht bij mijn werk te wonen. De te overbruggen afstand is ongeveer 5 km. Momenteel huur ik een studio net buiten de Leuvense ring, dus aan die luxe hangt een degelijk prijskaartje, vooraleer u jaloers wordt.

Omdat ik zo dicht bij mijn werk woon, kan ik bijvoorbeeld om 8u opstaan, en om half 9 achter mijn bureau zitten. Ik stap met mijn been uit bed en in mijn broek, ontbijt niet, poets mijn tanden, gooi een klets water in mijn gezicht en trek de deur achter mij dicht omstreeks 8u07, hoogstens 8u08.

Bijna dagelijks zet ik mijn wekker vroeger dan 8u, in de hoop van dus ook wat vroeger op te staan. Zo stond er deze morgen 7u15 te blinken op mijn jankend printplaatje. Ik zit rechtop in bed, klaarwakker. Maar toch sta ik niet op… Waarom?

Ik kan ’s morgens niet ‘op mijn gemak’ de krant lezen. Ik heb nog niet eens een krant! Maar zelfs al zou ik er wel een hebben, zou ik er nog niet vroeger voor opstaan om hem ‘rustig te doorbladeren met een kop koffie en een stukje toast’. TIJDVERLIES!!

Pijnlijk wordt het wel wanneer ik om 7u15 (klaarwakker) mijn wekker omzet op 8u00, en mij terug neerleg. Ik val wel meteen terug in slaap, maar wanneer 45 min later de huilende plastiekbol mij weer wakker schreeuwt, krijg ik met moeite mijn ogen open… Duf, plat, moe, tam, enwatnogmeerallemaal… En nu moet ik opstaan… Met spijt in het hart denk ik aan 7u15… Waarom kan ik mij niet voelen als toen… het lijkt een eeuwigheid geleden dat ik mij nog zo wakker voelde.

En nu zit ik hier… met kleine oogjes. “Ik heb ’s morgens tijd nodig om wakker te worden”, ik ook, maar ik doe dat niet in mijn eigen tijd.

Morgen nog maar eens proberen…

5 Reacties op “Elke morgen weer…

  1. ja er zijn er die problemen hebben met ochtend…. Ik daar in tegen sta elke ochtend vol energie op. Soms tot ergenis van klasgenoten. hahaha

  2. Als ik moet opstaan heb ik er niet zulke problemen mee. Maar mijn wekker vroeger zetten voor mij “op mijn gemak te kunnen klaarmaken”, daar krijg ik mijzelf niet mee gemotiveerd om dan ook effectief vroeger op te staan.

  3. Tja, het komt allemaal terug op rituelen: als je op momenten die belangrijk zijn (opstaan, slapengaan) de dingen drastisch omdraait volgt daar meestal een beetje een allergische reactie op. Ikzelf neem wel veel tijd ’s morgens, maar daardoor is er ook nog ‘iets’ tussen het moment dat ik ga slapen en het moment dat ik terug achter mijn bureauke kruip.
    Laat je me dus kiezen, kies ik voor kalmaan beginnen: koffieke, (in het weekend de krant), douche- en scheerbeurt, bakker, ontbijt (mét pistolekes op zondag) om dan na een uur of twee de rest van de dag op gang te trekken. Werkdagen moeten het met wat minder stellen, maar met minder dan een uur lukt het me zelden… De mensen die het daar oneens mee zijn, mogen komen proberen mij te overtuigen van een hoger doel. Fat chance, hah!

  4. Zelf heb ik geen problemen met opstaan en ook nooit gehad. Om zes uur ben ik present, weekdag, zondag, en ik hoef nochtans niet, want ik werk thuis op zelfstandige basis. Aan vijf uur slaap heb ik genoeg, maar dat is een familietrekje, en daar ben ik wel blij om, want ik heb nog zoveel te doen.

  5. @ morning dude: dat het een kwestie van routine is geloof ik wel. Het is die verdomde omschakeling die mij parten speelt.

    @ smiling cobra: Ik voel mij met 8u slaap vaak nog ellendig, maar kan ook niet langer dan nodig in mijn bed blijven liggen (als ik vanzelf wakker word). Het langere slapen zit nochtans niet in de familie. Mijn vader is randje af insomniac en mijn moeder zal je niet vaak na 7 AM slapend betrappen.

Geef een reactie

