Experiment…

Ik experimenteer graag in de keuken. Soms loopt dit goed af, soms iets minder. Zo heb ik het ooit gewaagd om pasta met koolsaus te maken. Ik moet toegeven dat ik daar zelf ook niet echt gerust op was. Maar het bleek uiteindelijk uitstekend (naar mijn mening, niet die van mijn vriendin) en ik heb het nog enkele keren klaargemaakt.

Met Kerstmis heb ik van mijn vriendin een wokpan gekregen (Ik denk toch dat het zo heet. Het is niet echt een wok, maar ook niet echt een pan, vandaar: wokpan). Dus, experimenteren maar.

Momenteel buig ik mij over een samengooisel van rijst, wortel, paprika, porei en aubergine. Aubergine… wat een intrigerende groente. Ik begon vol goede moed aan het hele proces. Water op het vuur voor de rijst: geen probleem! Wortel schoonmaken en snijden: GEMAKKELIJK! Paprika “van zaden ontdoen” en in blokjes snijden: kinderspel. Porei van buitenste bladen ontdoen en in ringetjes snijden, jullie hebben het wel door. Tot hier ging het zeer, zeer vlot.

Maar dan ligt daar opeens zo een donker ding voor je… en ja… wat moet je daar mee? Is de schil eetbaar? Ik hoop het wel, anders gaat mijn volgende post over het bezoekje aan de dokter gaan.

Uiteindelijk heb ik het ding in blokjes gesneden en bij de hele hoop gegooid. Maar ik heb zo het gevoel dat ik die aubergine tekort doe. Het kan toch niet zijn dat zulks een prachtig stuk natuur zich enkel leent tot hakken en bakken? Als je trouwens iets bakt, en het is niet goed gelukt, is dat dan ook een misbaksel?

Ondertussen is mijn bord leeg. Ik vrees voor de herhaling van deze creatie, laat staan dat het ooit op jullie bord zal belanden.

6 Reacties op “Experiment…

  1. Mmm, je moet proberen hé, anders leer je’t nooit 🙂

  2. SOS Piet:
    Aubergine is idd slice and dice werk.

    Nog een tip: een echte kok gebruikt geen wok

    Leve de friteuse (aubergine is ook heerlijk met een krokant laagje)

  3. @ llleennn: proberen doe ik regelmatig, slagen daarentegen…

    @ Piet: ik heb even genoeg van gefrituurd voedsel…

  4. Ga eens naar http://www.xquis.com/index_nl.htm en vul als basisingrediënt ‘aubergine’ in, en je zal wel zien…
    Een aubergine is leuk om te vullen en dan te garen in de oven.

    1 Aubergines en oesterzwammen met sesamzaad en lekkere stukjes rundvlees

    2 Aubergines op Siciliaanse wijze

    3 Bruschetta met ratatouille en gesmolten camembert

    4 Couscous met 7 groenten

    5 Gebakken aubergines

    6 Gehaktbrood met ratatouille

    7 Geroosterde st.-jakobsvruchten in tapenadesaus

    8 Gevulde aubergine met mignonnettes

    9 Gevulde aubergines

    10 Griekse aubergineschotel

    11 Groenterolletje met tonijn, paprikacoulis en champignonrisotto

    12 Groentespies

    13 Lamskoteletjes met gestoofde aubergines

    14 Lamsschouderkroontje gebakken met aubergines en tomaat

    15 Lasagne met lam

  5. @ keukenpiet: bedankt! Ik zal die sites zeker in gedachten houden bij mijn volgende braspartij.

Geef een reactie

