Liftenlogica?

Dagelijks neem ik de lift op mijn werk. Dagelijks. Om van de parkeergarage (-2) tot op de 2de verdieping van ons gebouw te komen.

Dagelijks duw ik op 1 knop die naar 2 (langs mekaar opererende) liften een signaal stuurt in de zin van: “EI!! DER STAAT IEMAND TE WACHTEN!!”.

DAGELIJKS komt de lift die het verst van mij verwijderd in beweging! Waar zit de logica vraag ik mij af? Meer dan eens is dit dan ook net die ene lift die, wanneer hij daalt, een vreemd, verontrustend, rammelend en schrapend geluid maakt… Plots herinner ik mij dat bijna wekelijks er wel een lift in panne ligt. Met een hart kloppend in de keel komt het beeld van de technieker mij voor ogen: 60’er, grijs, vuile bril met dikke glazen, duidelijk de dagen aan het aftellen tot zijn pensioen (wie kan het hem kwalijk nemen?).

Een flits van een seconde overpeins ik het nemen van de trappen. Maar ik ben lui, en wil dat graag zo houden, dus overwin ik dagelijks mijn ongerustheid, en stap ik in de schacht des doods.

Meer dan eens gebeurt het ook dat ik vanaf de 2de verdieping naar beneden wil. Ik duw op het pijltje dat naar de grond wijst, en wacht…. wacht tot ik weer de lift die het verst van mij verwijderd is zie stijgen. Ondertussen komt er een tweede persoon bij. Hij/zij duwt op het naar het plafond wijzende pijltje, en geeft zo duidelijk aan dat hij/zij naar de 3de verdieping wil (het gebouw heeft 6 verdiepingen: -2, -1, 0, 1, 2, 3). De lift komt aan, en ook al stond ik het langst te wachten, toch gaat de lift aangeven verder naar boven te gaan!! De andere persoon kijkt mij met vragende ogen aan. Ik haal mijn schouders op en maak het grapje: “Die lift kent zijne wereld zeker?” Lachend stapt de andere de lift in, en stijgt tot het “corporate niveau”.

Oneerlijk van één kant, van de andere kant wel begrijpelijk, aangezien stijgen duidelijk wil zeggen “gaat nog werken”. Terwijl dalen een grote kans tot “vertrekken” inhoudt. Zij maar zeker.

6 Reacties op “Liftenlogica?

  1. Niggle beste vriend. Stel u niet te veel vragen over de werleld van de liften. Simpel, die lift is even lui als wij allemaal, en wil niet eerst naar beneden om dan terug naar boven te moeten …

    Hou zou ge zelf zijn?
    Btw, sjieke dingen hier, ik probeer lezer te worden! 🙂

  2. Als nerd van dienst, het algoritme van de lift. ( IT 🙂 )

    If wachtendePersoon.lenght > 1m80 Then
    If wachtendePersoon.Leeftijd

  3. Akelige wordpress, heel mijn mopke deruit geslingerd.

    Clue was: Hans moet wachten

  4. @ peter: de neiging tot het stellen van vragen over de wereld van de liften is mij reeds lang gepasseerd 🙂

    @ piet: wachten zal ik…

  5. Nog nooit zo over nagedacht, liften. Maar ik neem ze dan ook niet dagelijks 🙂

  6. pas toch maar op met heel dat liftengedoe.
    zo waarschuwde vandaag nog mijn RSS:
    De 19-jarige vrouw, die een verstandelijke beperking zou hebben, werd op 22 december uitgedroogd, maar nog levend teruggevonden. (dit na een logement van 3 dagen in een franse lift)

    @piet: jammer, ik had er waarschijnlijk hard mee gelachen.

Geef een reactie

