1m95

Ik heb altijd gedacht dat ik slecht hoorde. Jarenlang geloofde ik dat het in een kleine ruimte repeteren en naar luidruchtige optredens gaan mijn gehoor had aangetast. Het valt namelijk meermaals voor dat ik niet direct van de eerste keer versta wat iemand tegen mij zegt.

“bladibla” – “huh? wablieft?”

“Dat ge op mijn tenen staat!” 

Maar nu ben ik die illusie armer. Ik realiseer mij dat ik niet slecht hoor, ik ben gewoon groot! In het dagelijkse leven valt mij dit niet zo hard op. Maar telkens als ik een foto zie waar ik op sta met, bijvoorbeeld, een van mijn kameraden, dan zie ik hoe groot ik ben ten opzichte van die andere.

De gehoorkwestie dan. Stel u het volgende beeld voor: Ik sta bij een groep mensen. Hun neuzen staan ongeveer op die hoogte waar ze blij kunnen zijn dat ik frisse oksels hoog in het vaandel draag. Die mensen zijn met mekaar aan het converseren. Plots kijken ze omhoog, richting mij, met een vragende blik alsof ze willen zeggen: “en…? wat vindt gij hier van?”. Ja… ik val meer dan eens uit de lucht. Vooral als deze situatie in iets luidruchtigere omgevingen plaatsvindt.

Een mens zou van minder aan zichzelf beginnen twijfelen.

Van de andere kant heeft groot zijn zo zijn voordelen. Als ik nieuwe schoenen moet gaan kopen bijvoorbeeld, zal ik niet snel aan keuzestress onderhevig zijn. Mijn schoenmaat elimineert meeste modellen.

Andere gevolgen zijn minder aangenaam. Als ik bijvoorbeeld naar een optreden ga, beweeg ik niet graag. Omdat ik gewoon weet dat er iemand achter mij gaat vloeken. Het zou niet de eerste keer zijn dat mijn knieholtes meerdere stampen en slagen moeten ondergaan. Je zal mij niet snel op de eerste rij zien staan, behalve als ik er effectief sta, dan val ik volgens mij vrij hard op.

En ik ben dan nog geen 2 m (1 m 95 ongeveer), net geen reus, maar gewoon: groot.

Geef een reactie

