Voetbal

De leuze “brood en spelen” kan heden ten dage vlot vervangen worden door “friet special en voetbal”. Dat voetbal hoeft daarom nog niet deel uit te maken van de eerste nationale divisie, ook de lokale voetbalclubs zorgen voor een mooie manier om een lege zaterdagavond door te brengen.

Zo heb ik gisterenavond een stuk van een wedstrijd mogen meemaken tussen 2 ploegen die deel uitmaken van de derde provinciale. En ik kan je verzekeren, voor de spelers op het veld is dat spel bittere ernst. Ook hier lopen de gemoederen hoog op, ook hier gaan de spelers voluit voor winst.

Ik ken niets of zeer weinig van voetbal. Ik beschouw mijzelf ook geen grote liefhebber van het spel, maar sinds mijn vriendin begonnen is met “sjotten” bij het plaatselijke vrouwenteam, begin ik meer en meer plezier te beleven aan het spelletje. Niet enkel door het spelletje op zich, maar ook door het volkse vertier, en door de gezelligheid het met zich meebrengt. Ook kan ik eindeloos genieten van de commentaren van de ‘kenners’ in de plaatselijke kantine. “JA, JA, JA!! Voorzetten!! VOORZETTEN!!” en dergelijke exclamaties. Een streling voor het oor.

Deze ‘kenners’ lijken ook, zelfs nog in deze tijden van emancipatie, nog steeds wat neer te kijken op het fenomeen “vrouwenvoetbal”. Ik moet eerlijk toegeven, dat de eerste keer dat ik de ploeg van mijn vriendin in actie ging aanschouwen, ik schrik had dat ik mijn lach niet zou kunnen inhouden. Ik kan mij inbeelden dat mijn vriendin dit niet direct zou kunnen appreciëren. Maar dat bleken onterechte zorgen. Ze wonnen die wedstrijd met duidelijke 3-0 cijfers.

Maar de ‘kenners’ lijken dus wel redenen genoeg tot hilariteit te vinden. Opmerkingen zoals: “ge zou toch verwachten dat ze e beter ‘ballengevoel’ hebben” (vettig lachske volgt) of (roepend naar vriend van een van de spelers) “eilaba, die van ullie weet precies nie goe waar ze staat, wa hebde daar mee uitgevangen?” (vettig lachske volgt), zijn vaak voorkomend.

Maar zelfs, als een aanval wordt opgezet, worden die opmerkingen omgevormd door het alom bekende: “JA! JA! JAAA! GAAN, GAAN, DURVEN, KAPPEN, VLAMMEN!!! (goal) JAAAA! ZO MOET DA!!” 

Geluk kan zo eenvoudig zijn…

“doet mij nog maar ne spavela, ik moet nog rijden”

Geef een reactie

