vrouwen en multitasking

Zoals menig man wel ooit in zijn gezicht geveegd krijgt doorheen zijn leven: “vrouwen kunnen meerdere dingen tegelijkertijd, terwijl mannen hier niet toe in staat zijn”. Ik heb hier zo mijn eigen mening over..

Volgens mij is het niet zo dat mannen geen meerdere dingen tegelijk kunnen, maar zijn mannen sterker in het focussen op 1 ding, meestal hetgeen waarmee ze bezig zijn. Terwijl vrouwen elke ‘pauze’ toewenden om zich met iets anders bezig te houden. Dus het is niet: “vrouwen kunnen meerdere dingen tegelijk”, maar: “vrouwen kunnen niet slechts 1 ding tegelijk”. Dat is trouwens geen verwijt (vooraleer ik hier de toorn van vrouwelijk bloglezend vlaanderen over mij heenkrijg 🙂 ), en ik ben ook zeer zeker dat dit voor lang niet alle vrouwen opgaat.

Waarop baseer ik nu deze uitspraak? Ik baseer deze uitspraak op mijn observatie van vrouwen achter het stuur. Meerbepaald vrouwen achter het stuur, stilstaand in de file of stilstaand voor een rood licht. U moet er maar eens op letten. Wanneer een vrouw voor een rood licht staat begint ze onmiddellijk in het handschoenvakje haar documenten te organiseren, in haar ‘sjakoche’ die lang verloren gewaande haarspeld te zoeken of haar make-up te herorganiseren. Terwijl een man voor een rood licht slechts aan 1 ding denkt: “WORD GDVRDMME GROEN!!!”.

Het is volgens mij daarom ook, dat wanneer het licht op groen springt, de vrouw achter het stuur dit vaak niet doorheeft, en pas haar rechtervoet laat zakken op het moment dat ofwel het rijvak langs haar begint te bewegen, ofwel wanneer de man achter het stuur achter haar met de lichten begint te flikkeren. Ik wil hier trouwens niet bijdragen aan het vrouwonvriendelijke “tis wier ’n vraa” principe! Het is louter een observatie.

8 Reacties op “vrouwen en multitasking

  1. Overigens, mensen kunnen niet multitasken. Ze kunnen alleen heel snel dingen achter elkaar doen.

  2. tuurlijk kunnen mensen dat wel. en vrouwen inderdaad zelfs beter dan mannen en dat ligt aan de morfologie van de hersenen.

  3. 2 dingen tegelijk, probeer dit maar eens

  4. wel een plezant spelletje, maar vooral een kwestie van oefenen volgens mij. Het aantal seconden verhoogde toch met elke poging.

    Ik vind het precies vrij shokerend dat mijn intelligentie zou afhangen van het jongleren van 2 balletjes… Misschien moet ik deze link eens doorsturen naar ons management… 😉

  5. Hans toch…

    Hoe verklaar je volgende tegenstelling; “Ik baseer deze uitspraak op mijn observatie van vrouwen achter het stuur” en ” Terwijl een man voor een rood licht slechts aan 1 ding denkt: “WORD GDVRDMME GROEN!!!”.”

    Hoe kan jij als man nu vrouwen observeren terwijl je maar aan 1 ding zou moeten denken, nl. “word gdvrdmme groen!”? Ben jij misschien een meisje?

    De enige optie behalve hermafroditisme of transseksualiteit is dat je tijdens je onderzoek ENKEL als passagier je observaties maakte. Maar ik kan me niet voorstellen dat je de door jou zo geliefde corporate ladder al zo hoog beklommen hebt dat men je chauffeert.

    Groetjes,

    wouter

  6. Wootah,

    Je kent me hopelijk goed genoeg om te weten dat ik zulke opmerkingen pas maak na langdurige observatie, en zulks niet in 1, 2, 3 opper.

    Hoe ik je tegenstelling verklaar? Als ik een verkeerslicht nader, en het springt op rood, rem ik rustig af tot stilstand, kijk ik een eerste minuut in het rond (observatie van de mensen rondom mij), om dan mij te fixeren op het verkeerslicht met de eerder aangehaalde gedachte. Ik hoef ook telkens maar de eerste minuut rond te kijken, om te zien dat de meeste vrouwen, van zodra hun wagen stilstaat (of soms zelfs eerder), zich onmiddellijk met andere zaken gaan bezig houden. Ik doe het uiteindelijk ook (observeren), maar ik keer toch vrij snel terug naar het verkeerslicht.

  7. Als Sabine drie comments mag gebruiken om haar punt te maken, mag ik er ook minstens twee:

    Our brains allow us to appear as though we can comfortably multitask. We do have an excellent filtering mechanism to switch our attention rapidly from one thought to the next. At the same time, rather than lose unattended thoughts, this mechanism keeps them active in the recesses of the brain.

    Of nog: Multi-taskers are really just splitting their time and attention into smaller slices than you; no one can really do more than one thing at a time.

    Luister maar even naar de podcast op http://www.43folders.com/2005/10/20/43f-podcast-the-myth-of-multi-tasking/

Geef een reactie

